Dva sloupce,...

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Jan 3 18:50:51 CET 2006

On Tue, 3 Jan 2006, Petr Valenta wrote:

> [...]
> zacal jsem se ucit latex a hodne se mi zamlouva, jen mam par nesrovnalosti,
> ktere nikde nemuzu najit. Jendou z nich je moznost vysazeni treba dvou
> sloupcu vedle sebe. Objevil jsem /twocolumn, coz neni ono, protoze to
> rozdeli na dva sloupce uplne celou stranku a jde mi jen o cast,...kde treba
> vlevo bude nejaky kod a vpravo jeho vysvetleni, coz se v manualech latexu
> objevuje casto,ale v zadnem jsem nenasel, jak toho docilit. Dalsi, co jsem
> objevil je /parbox,ale ani za nic se mi nepodarilo oba sloupce vysazet v
> takove forme,aby se na to dalo koukat :-).

Presne tak se to dela, pomoci \parbox nebo prostredi minipage, jen si
musite trochu pohrat s nastavenim sirek. Dalsi moznosti je vyuziti
prostredi tabular s pouzitim slouce typu p, pri pouziti balicku array mate
navic b a m, s balickem tabularx mate navic X. A take lze prejit k TeXovym
primitivum, tj. \vbox.

> Dalsi veci je umisteni obrazku na pozadi stranky tak, aby text byl vlastne
> pres onen obrazek. Jesli Vas nenapada, k cemu to je, tak me to napadlo, kdyz
> jsem si v pomoci balicku cd-cover delal obal na CD.

Da se to resit prekryvanim boxu, ale nejjednodussi je vyuziti prostredi
picture nebo pspicture z PSTricks. Nejprve na dane souradnice umistite
obrazek, potom na vhodne souradnice vysadite text v \parboxu vhodne sirky.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz