zacatecnici na pet let starych distribucich (bylo: Re: Malicka anketa ohladom CS a LM fontov))))

Milan Vancura milan at ucw.cz
Wed Nov 30 09:08:40 CET 2005

Dobry den.

> Je uzasne, jak dokazete prevest cokoli na osobni utok.

Musim se pridat. Samozrejme pan Petr Sojka v tom naprosto vede, ale musim rict
(=napsat), ze me mrzi na druhou stranu i to, ze davno nebyl utlucen cepicema.
Proc? Proc se micham do veci, do kterych mi zdanlive nic neni?  Minimalne
nejsem "clenem vyboru" a podobne politicke pitomosti? Prave proto!

Kdysi davno mi byl ukazan Linux a TeX. Naraz. Byl jsem fascinovan. Nejen temi
programy, ale hlavne stylem jejich vyvoje - s hlavni zasadou a cilem kazdeho
vyrobit co nejlepsi "kus SW". Bez osobnich a firemnich tahanic, bez licencnich
nesmyslu, ktere vedou jedine k tomu, ze dva programy nelze kvuli pravnikum
spojit, ackoliv by se celemu svetu hodilo je spojene mit. Dlouhou dobu jsem z
tohoto pohledu pokladal TeXovou a OpenSource (nejen Linux) komunitu za velmi
podobnou.

Jak hluboce jsem se mylil! Uz par let pozoruji, ze v te TeXove je to trochu o
necem jinem. Vetsina projektu je rozdrobena do malych kousku, kazdy delany
jednim clovekem. Kazdy takovy kousek je take nejlepe pod nejakou osobitou
licenci. Proc?
Kdyz je neco dobreho a nekdo ma napad na vylepseni, lidem okolo prijde, ze
jedna neeticky, kdyz zalozi paralelni vetev na reseni problemu. Proboha proc?

Proto jsem pred par tydny psal, ze uz jsem moc zkazen OpenSource. Ja proste
nechapu, proc by nemohli lidi pracovat na LM fontech naprosto nezavisle na CS
fontech misto toho, aby jeste pred vydanim LM fontu premysleli o tom, jak deset
let velmi dobre fungujici system zborit. Nejdriv zborit a pak mozna stavet. To
proste nepochopim. Dvakrat jsem to sem psal a ani jednou mi nikdo neodpovedel.
Z toho mi plyne, ze jsme stylem uvazovani kazdy na jine lodi.

Kdyz si predstavim, ze by nesmel existovat v OpenSource komunite od kazdeho
problemu vice nez jeden SW na jeho reseni, tak me uplne rozboli branice. Takze
si hodime kostkou, jestli vi nebo emacs nebo joe nebo pico nebo... - a
postrilime ty, co prohrali... To same XFree86 vs. X.org - nebo si dosadte v
podstate cokoli.

Pred mozna rokem probehla anketa o clenstvi v CSTUGu - kdo je clenem, kdo neni
a proc. Ted uz vite, ze ja nejsem a vite proc. Skoda - ne kvuli me osobne, ale
kvuli tomu, ze vim moc dobre, ze nejsem sam, kdo to takhle vidi. Neni to skoda?

Hezky premyslivy den,

Milan Vancura

P.S.: Kazdy, kdo vyse sepsane povazuje za osobni utok, tomu se hluboce
omlouvam. Neni to psane osobne na nikoho konkretniho, je to ma nekolikaleta
zkusenost s TeXovou komunitou, bohuzel sepsana totalne v rychlosti pod tlakem
pracovnich povinnosti. Proto kazdeho urazeneho prosim, aby to respektoval,
prijal mou uprimne minenou omluvu a zkusil si ten mail precist jeste jednou.