Malicka anketa ohladom CS a LM fontov

Petr Sojka sojka at fi.muni.cz
Tue Nov 29 21:37:12 CET 2005

On Tue, Nov 29, 2005 at 08:52:15PM +0100, Petr Olsak wrote:

> Alternativa "odstraneni CSfontu" neni dobra alternativa.

Alternativou jsou LM.

> Nejak si nevzpominam, ze bych nekdy mluvil o vazbe mezi kodovanim a
> kvalitou.
To byl Tvuj hlavni argument pri zavadeni CSfontu a specialniho kodovani
pro ne (xl2.enc a xt2.enc), i kdyz pro cestinu plne staci
"mainstreamove" T1. Chybi v techto kodovanich a desetilete problemy
s jejich podporou ukazuji, jak kardinalni chyba bylo trvani
na specialnim CS kodovani fontu.

> V diskusi kolem LM/CS fontu slovo kodovani nebylo vubec zmineno.
> Prvni vyskyt tohoto slova v teto diskusi je z klavesnice Petra Sojky.

> Toto je nazorna ukazka, jak obtizne je diskutovat s Petrem Sojkou. Prosim,
> znovu si prectete otazku a pod ni odpoved. Myslite si, ze ta odpoved
> odpovida na tu otazku? Ja se domnivam, ze nikoli.

Tak tedy znovu: implicitni font muze byt jen jeden, nemuze to byt jak CS,
tak LM. Zdroje pro vyvoj nejsou v CZ/SK nejsou ani pro jednu z rodin.
Polaci s podporou LUG aktivne LM vyviji, staci jim komunikovat
nase prani/pripominky. Existence jedne implicitni rodiny
zajisti bezproblemove nastoupeni do (La)TeXoveho vlaku
zacatecnikum, koexistence obou rodin muze pro ne byt problemova.
Existence Type1 CSfontu s patricnou propagandou muze vytvorit falesny etalon
kvality a normu typografie, cimz muze poskodit rozvoj LM.

> Tento druh komunikace, kdy se na neco zeptam a na neco jineho dostanu
> odpoved (pricemz v predchozich odstavcich ze me odpovidajici navic udela
> blba) me dost unavuje.
Me take.

> Taky mi ta odpoved pripada jako trochu neucta k praci, ktera deset let
> slouzila a deset let si nikdo nestezoval na paskvily. Myslim, ze po tu
> dobu byla ta prace mnoha lidem docela dost uzitecna.  Z me strany ta prace
Urcite, ale vsechno ma svuj cas.

> byla udelana zcela nezistne proto, aby slouzila lidem. Pri slove licence
> se mi akorat otevira kudla v kapse.
Ale nic vic se s tim asi neudela.

> Zatim neupravim, protoze takove doporuceni by fungovalo jen
> v nejmodernejsich distribucich TeXu, kde uz LM fonty jsou. Ja pisu i pro
> lidi, kteri pouzivaji napriklad pet let starou distribuci. Je zrejme, ze
> bych pak zacatecniky mohl akorat zmast.

Zacatecnik asi nezacina na pet let stare distribuci.

> Polaci nam pomohli tim, ze upozornili na chyby v Type1 verzi CSfontu, coz
> cesti a slovensti uzivatele po deset let nebyli schopni. Toho se da nyni
> vyuzit a udelat to znova a lepe. Navic, Polakum dame volne ruce, protoze
> nebudou nuceni se prizpusobovat metrikam CSfontu.
My jim volne ruce davat nemusime, oni je jiz maji. CS jiz neni
pupkem TeXoveho sveta (jak mozna byl v dobach vyvoje pdftexu a NTS).
> Nebudeme totiz chtit
> jejich LM fonty pouzivat jako Type1 nahradu CSfontu.
ale budeme pouzivat primo LM samotne.

> To by snad byla dobra
> zprava i pro dalsi rozvoj ceske a slovenske podpory v LM fontech.
Howgh.

Zdravim
--ps