Malicka anketa ohladom CS a LM fontov

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Nov 29 20:52:15 CET 2005

On Tue, 29 Nov 2005, Petr Sojka wrote:

> Utocim na na Type1 verze CSfontu pod vlajkou jejich mizerne kvality
> a chyb a nabizim alternativu.

Alternativa "odstraneni CSfontu" neni dobra alternativa.

> Dale utocim na nesmysl, ze kodovani
> fontu ma vliv na kvalitu.

Nejak si nevzpominam, ze bych nekdy mluvil o vazbe mezi kodovanim a
kvalitou. V diskusi kolem LM/CS fontu slovo kodovani nebylo vubec zmineno.
Prvni vyskyt tohoto slova v teto diskusi je z klavesnice Petra Sojky.

> Jejich sireni jednak porusuje licenci, jednak vede k paskvilum
> a tedy jde proti stanovam sdruzeni.

Toto je nazorna ukazka, jak obtizne je diskutovat s Petrem Sojkou. Prosim,
znovu si prectete otazku a pod ni odpoved. Myslite si, ze ta odpoved
odpovida na tu otazku? Ja se domnivam, ze nikoli.

Tento druh komunikace, kdy se na neco zeptam a na neco jineho dostanu
odpoved (pricemz v predchozich odstavcich ze me odpovidajici navic udela
blba) me dost unavuje. Nebudu tedy dale na to reagovat.

Taky mi ta odpoved pripada jako trochu neucta k praci, ktera deset let
slouzila a deset let si nikdo nestezoval na paskvily. Myslim, ze po tu
dobu byla ta prace mnoha lidem docela dost uzitecna.  Z me strany ta prace
byla udelana zcela nezistne proto, aby slouzila lidem. Pri slove licence
se mi akorat otevira kudla v kapse.

> Explicitni uvedeni pisma v hlavicce dokumentu je _dobra vec_,
> takze nevidim problem s doporucovanim
> \usepackage{lmodern}
> v hlavicce dokumentu v dokumentech typu prvni.tex.
> (spolu s \usepackage[czech]{babel} a \usepackage[T1]{fontenc}).
> Uprav tedy prosim prvni.tex ve vyse uvedenem duchu.

Zatim neupravim, protoze takove doporuceni by fungovalo jen
v nejmodernejsich distribucich TeXu, kde uz LM fonty jsou. Ja pisu i pro
lidi, kteri pouzivaji napriklad pet let starou distribuci. Je zrejme, ze
bych pak zacatecniky mohl akorat zmast.

> Jak jsem psal vyse, zdroje (zejmena lidske) jsou omezene, a proc
> znovynalezat kolo, kdyz se v Polsku jiz toci?

Polaci nam pomohli tim, ze upozornili na chyby v Type1 verzi CSfontu, coz
cesti a slovensti uzivatele po deset let nebyli schopni. Toho se da nyni
vyuzit a udelat to znova a lepe. Navic, Polakum dame volne ruce, protoze
nebudou nuceni se prizpusobovat metrikam CSfontu. Nebudeme totiz chtit
jejich LM fonty pouzivat jako Type1 nahradu CSfontu. To by snad byla dobra
zprava i pro dalsi rozvoj ceske a slovenske podpory v LM fontech.

Zdravim

Petr Olsak