Verifikace (recenze) CSfontu?

Petr Olsak petr at olsak.net
Mon Nov 28 22:11:59 CET 2005

On Mon, 28 Nov 2005, Karel Piska wrote:

> [...]
> ma-li nekdo zajem o to, aby byla provedena verifikace (recenze)
> CSfontu, resp. pripravena alespon nektera castecna provereni
> metodou srovnavani.
> Pripadne by mne napred zajimalo, kdo delal podrobne proverky
> CSfontu drive a kde lze najit jejich vysledky.
>
> Objevili jsme (behem diskuse v ramci valne hromady CSTUG v Brne)
> jiste rozdily mezi MF/PK a PS verzemi CSfontu, ktere vypadaji jako
> nekompatibility nebo dokonce chyby.
> Prosim zejmena autory CSfontu a vybor CSTUG, aby uvazili, zda by si
> nechteli provedeni podobne prace objednat.

Zatim neobjednavam, ale co neni, muze byt. Dekuji za nabidku. Samozrejme
bych to musel koordinovat s vyborem CSTUGu.

Chtel bych v teto souvislosti vysvetlit, jak ja chapu zafixovani CSfontu.
Jde o zafixovani MF zdroju techto fontu a predevsim jejich metrik.
Nebranil bych se dokonce ani mikroskopickym zmenam v obrazech znaku
CSfontu generovanych MF zdroji, pokud by to bylo smerem k lepsimu.

Pokud jde o Type1 verzi CSfontu, tu jsem udelal pred asi deseti lety
provizornimi prostredky kvuli okamzite potrebe uzivatelu takovou verzi
pouzivat.  Zduraznil jsem tehdy, ze se jedna o netestovanou verzi,
vyzadujici dalsi peci, a ze uzivatel, ktery to se sazbou mysli vazne, by
mel strikne zustat u pouzivani MF zdroju. Proto jsem taky do PFB souboru
vepsal varovani, ze pouziti techto verzi je bez zaruky (viz text
NO WARRANTY). Dokonce v dobe zverejneni Type1 verze CSfontu jsem si byl
vedom mnozstvi chyb, jejichz oprava by me tehdy stala neunosne prace.
Veril jsem, ze behem dalsiho vyvoje se toho nekdo ujme a pokud ho to
provizorium bude stvat, udela to konecne poradne. Netusil jsem, ze to
provizorium vydrzi deset let. Za tu dobu se postupne preslo na Type1 verze
jako na implicitni (taky diky aroganci Adobe, kteri nechteli po celych 10
let zakomponovat rozumnou podporu Type3 do Acroreaderu). MF zdroje, ktere
jsem tehdy povazoval za jedine spravne, ustoupily do pozadi.

Pri diskusi o LM fontech a jejich vztahu k CSfontum vypluly na povrch
chyby a nedostatky v Type1 verzich CSfontu, nikoli v CSfontech samotnych.
Divim se, ze tyto problemy nevypluly uz drive. Pokud nekdo vytvori
kompletne novou Type1 verzi CSfontu bez techto znamych problemu a chyb,
pak to jedine privitam.

> Zdravi Karel Piska

Zdravim

Petr Olsak