Malicka anketa ohladom CS a LM fontov

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Nov 28 12:55:07 CET 2005

On Mon, 28 Nov 2005, Ladislav Bitto wrote:

> Vobec nie som odbornik na tieto veci, ale skusim napisat svoj nazor.
>
> CS fonty su o nieco tlstejsie nez LM fonty. Odmeral som to iba na
> suboroch co vytvoril pan Piska. Tam napr. l je v CS fonte cca 11mm siroke
> a v LM fonte iba o 0.6-0.8mm mensie. Cize ten rozdiel je zhruba 1/15.

CM fonty v PFB existuji ve dvou verzich:

1. Velmi kvalitne prevedene a free od Blue Sky Research

2. S horsi kvalitou a podle Debian Licensing Policy pravdepodobne non-free
BaKoMa

LM fonty jsou odvozeny z fontu Blu Sky Research, CS fonty z BaKoMa.

> Poslali sme clanok do USA s obrazkami a pisali, ze tam nevidia dobre
> tie tenke ciary. Az potom som si uvedomil, ze oni uz maju asi aj
> 4800DPI a tie 0.01mm hrube ciary ani nevidia (mozno pod mikroskopom).

To je tim, ze pouzivate jednotky pro typografii nevhodne. Typografove jiz
ve stredoveku zavedli sve vlastni jednotky, aby se pracovalo s rozumnymi
cisly, a vzhledem k jejich praktickemu vyznamu se pouzivaji dodnes, pouze
se mirne menila jejich velikost a byly navazany na SI. Nejtenci pouzitelna
linka je 0.2pt, coz je priblizne 0.07mm.

> PS: vsimnite si v kontrolnom subore pana Wagnera - na obrazovke
> vedla seba LM a Cs fonty. Ja to vidim tak, ze LM fonty su ciernejsie.
> Ako je to mozne? Jedine ma napada, ze akcenty nad pismenami su blizsie
> k pismenu. Na obrazovke to vidime v malom rozliseni a tak ucinkuje ten
> raster.

Vzdalenost mezi pismenem a akcentem je vetsi u LM fontu. Je mozne, ze diky
tomu je vetsi cast radku zaplnena, protoze se akcenty priblizuji k
predchozimu radku.

BTW: V diskusi k prednasce Petr Sojka promitl z me www stranky muj test
(BJ to dostal i vytistene), upozornil jsem na hodne ulitly akcent u
kapitalek a BJ rekl, ze je to "bug in LM fonts". Po prednasce si BJ delal
mnoho poznamek a lze ocekavat, ze opravnene pozadavky budou do LM fontu
zapracovany.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz