Malicka anketa ohladom CS a LM fontov

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Mon Nov 28 07:04:59 CET 2005

On Fri, 25 Nov 2005, Jaroslav Hajtmar wrote:

> Jinak pripadne prosim odborniky o nazor na to, do jake miry muze byt
> rozliseni tiskarny pro posouzeni takove veci, jak jsme my dva
> prezentovali, dulezite. Pripada mi osobne, ze na kvalitnim papire budu
> uz tezko pouhym okem bez lupy schopen porovnat kvalitu 600DPI a napr.
> 1200DPI. Nebo ano?? Nemuzu rici nebot kvalitnejsi laser. tiskarnu nemam
> k dispozici.

Vobec nie som odbornik na tieto veci, ale skusim napisat svoj nazor.

CS fonty su o nieco tlstejsie nez LM fonty. Odmeral som to iba na
suboroch co vytvoril pan Piska. Tam napr. l je v CS fonte cca 11mm siroke
a v LM fonte iba o 0.6-0.8mm mensie. Cize ten rozdiel je zhruba 1/15.

Sirka 10 bodoveho l je zhruba 0.1mm. Ked tlacite 300DPI tak jeden raster
je siroky 25.4/300=0.085mm (cize zhruba 0.1mm - cize takmer ako sirka 10
bodoveho pismena). Pri 600DPI jeden raster je 0.042mm, cize este stale
viac nez tretina sirky pismena. Ked sa pismeno nezmesti do toho
isteho rastra tak je o velke percento sirsie. Toto percento je pri
stale vacsom rozliseni stale mensie.

Pamatam sa, ked som prvy raz tlacil 600DPI, tak som si myslel, ze
tie fonty su uzsie. A dobre sa pamatam na svoje tenke ciary.
Vo svojom grafickom programe som si zadefinoval hrubku ciary tak, ze
som ich zadaval v sotinach mm (z lenivosti aby som nemusel pisat 0.1,
ale iba 1). Tak som si navykol pisat tenke ciary s hrubkou 1 uz
od roku 1992. Prvu tlaciaren 600DPI som dostal 1996 a tam
ta tenka ciara bola este dobre viditelna (v 300DPI bola este hruba).

Poslali sme clanok do USA s obrazkami a pisali, ze tam nevidia dobre
tie tenke ciary. Az potom som si uvedomil, ze oni uz maju asi aj
4800DPI a tie 0.01mm hrube ciary ani nevidia (mozno pod mikroskopom).

PS: vsimnite si v kontrolnom subore pana Wagnera - na obrazovke
vedla seba LM a Cs fonty. Ja to vidim tak, ze LM fonty su ciernejsie.
Ako je to mozne? Jedine ma napada, ze akcenty nad pismenami su blizsie
k pismenu. Na obrazovke to vidime v malom rozliseni a tak ucinkuje ten
raster.

Zdravi
Ladislav Bitto