typo-nazor na CS a LM fonty

Petr Tesarik petr at tesarici.cz
Thu Nov 24 13:27:38 CET 2005

Dne 11/23/05 v 22:21:23 (+0100), Ján Kľuka napsal(a):
>  3. viacero ukazok spravania sa uvodzoviek, okolo ktorych su akesi
> podozrive medzery,

Ano, jsou tam mezery a myslím si, že je to záměr. Jinak naopak
oceňuji, že vertikální umístění uvozovek je v LM fontech jednotné, viz
např. poslední příklad: \uv{,I`} v řezu Bold Italic.

> Sam som zatial tie testovacie pdf netlacil. Na obrazovke sa mi ale
> vobec nepaci umiestnenie dlznov a makcenov v LM fontoch: zda sa, ze su
> posadene prilis vlavo. Ak si najdem zajtra cas, napisem nejake
> komentare.

Ano, jsou posazené "příliš" vlevo (tj. na osu) a je to onen již
mnohokrát zmiňovaný rozdíl mezi českou a polskou typografickou
tradicí.

Problém je ale i s vertikálním usazením akcentů. Kromě toho, že jsou
usazeny výrazně výše než u CS fontů, myslím, že se úplně nepovedla ani
oprava kroužku nad U. Nevím, zda Karel Piska původně počítal s tím, že
v konečné verzi LM fontů budou všechny akcenty níže, ale momentálně je
kroužek nad velkým U viditelně níže než ostatní akcenty (viz slovo
ŽŮŽOVÝ). Platí to pro všechny řezy, ale nejvíc to bije do očí u Sans
Roman, Teletype a z nějakého důvodu i u všech polotučných řezů. U
malých písmen je to v pořádku, ovšem kromě SmallCaps (kde snad
dokonce zůstal vzhled z verze 0.98?).

Že úplně nejvíc by se nám líbil kroužek o něco menší, je sice pravda,
ale tuším, že tohle řešení se Piskovi z nějakého důvodu nepodařilo
prosadit (snad kvůli jednotnosti řešení \r{U} a \r{A}).

S přáním krásného dne,
Petr Tesařík