typo-nazor na CS a LM fonty

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Tue Nov 22 14:19:22 CET 2005

Petr Olsak wrote:
> Udelam maly typograficky rozbor CS a LM fontu.

Dekuji za shrnuti. Mam nekolik pripominek.

> [...]
> parametry). Autori si "drzeli palce", ze to v ostatnich rezech
> automaticky dopadne dobre.  Nekdy, pripoustim, si ty palce nedrzeli
> prilis poradne a muzeme mit vyhrady k nekterym hackum nebo carkam
> u odvozenych rezu (ne tedy u csr10).
>
> Faktem ovsem je, ze ani LM fonty se teto chyby nemohou vyvarovat,
> protoze i zde je pro vsechny rezy pouzito stejne jadro a generuje se
> to automaticky. Muze se na to ale dat vice pozor a delat doplnujici
> korektury a zanaset pro ten automat vyjimky. Dejme tomu, ze bude na LM
> fonty vice casu a tyto chyby pujde minimalizovat.

Kresba akcentu pro jednotlive rezy je jiz dnes jednotnejsi u LM nez u
CS. Rozdil je veliky, myslim, ze nemuze jit o subjektivni nazor.

> [...]
> fontum akcenty), udelal bych to mirne jinak, nez ve stavajicich
> CSfontech a urcite jinak, nez ve stavajicich LM fontech.
>
> Ke konfliktum mezi ruznymi kulturami u multikulturniho fontu muze
> dojit na mnoha mistech. Jednak muze dojit k dohadovani o posazeni
> carky, o vyraznosti hacku. Take uvozovka `` je vetsinou delana
> s drobnym nalitkem na vnejsi strane. Ovsem vnejsi strana je jina
> v pripade ceske uvozovky a jina v pripade anglicke. Kerny ostatnich
> pismen s touto uvozovkou je treba hlidat z jine strany v pripade
> ceske sazby a z jine v pripade anglicke. To jsem uvedl jen takovy maly

Toho lze ale dosahnout i jinymi prostredky. Do pdftexu byla
implementovana moznost nastaveni kernu pro kazdy jednotlivy znak pomoci
primitava tak, jak lze nastavit kerning pro vyrovnani hran odstavce.
Takovym zpusobem lze snadno odlisit mezerovani interpunkce, uvozovek ap.
(Napr. francouzi pisi malou mezeru pred :, ?, !.)

> priklad. Paskvil muze vzniknout take u znaku jako tcaron, dcaron, lcaron,
> ktere jine narody asi nepouzivaji a tudiz totalne nehlidaji kernovani
> techto znaku s ostatnimi.

Dobre tema k sobotni diskusi.

Ja uz zasadnich pripominek k LM nemam, na kerning (ceskych) znaku jsem
se vsak zatim nezameroval).

Tez zdravi
Vit Zyka