LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Tue Nov 22 11:25:08 CET 2005

Zdenek Wagner wrote:

> To je vytrzeno ze souvislosti a otoceno. Dal jsem tam sice zavorku,
> protoze si myslim, ze optimalizovany pro ceskou a slovenskou sazbu jsou,
> ale nevim to uplne jiste. Ovsem tato optimalizace neni tim hlavnim
> duvodem, proc by mely byt zachovany.
>
> Jeste odpovim na dalsi poznamku z jineho mailu. CS fonty rozhodily radkovy
> rejstrik ve Zpravodaji 1/1996, protoze jsem prevzal makra od Karla Horaka,
> kde byla nastavena velikost 10pt s radkovym prokladem 11dd, coz je malo.
> Ve standardnich LaTeXovych tridach ma pismo 10pt radkovy proklad 12pt, a
> [...]

Rychle jsem vytahl metricke udaje pro jedenu verzalku T z ec-lmr10.pl:

(XHEIGHT R 0.43055)

(CHARACTER C T         % T
    (CHARWD R 0.7222)
    (CHARHT R 0.688875)

(CHARACTER O 224       % Tcaron
    (CHARWD R 0.7222)
    (CHARHT R 0.886499)

(CHARACTER O 50        % (
    (CHARWD R 0.388901)
    (CHARHT R 0.75)
    (CHARDP R 0.25)

(CHARACTER C y         % y
    (CHARWD R 0.5278)
    (CHARHT R 0.43055)
    (CHARDP R 0.194443)
    (CHARIC R 0.008)

Implicitne je v ConTeXtu radkovani nastaveno na 2,8ex. To pro tento font
dela 12,0554pt (tedy vice nez bezne uzivanych 12pt). Hloubka '(' -
zrejme nejhlubsi znak - je 2,5pt. Maximalni vyska pak vychazi 9,95554pt.
Tam se tedy Tcaron s vyskou 8,9pt s rezervou vejde.

To same, font ec-lmssbx10.pl:
(XHEIGHT R 0.458333)
(CHARACTER O 224
    (CHARWD R 0.733299)
    (CHARHT R 0.908)
(CHARACTER O 50
    (CHARWD R 0.4278)
    (CHARHT R 0.75)
    (CHARDP R 0.25)

Maximalni vyska = 2,8*0,458333-0.25=1.0333324. Vyhovuje tez s
dostatecnou rezervou. Rezerva je velika, nemam duvod pochybovat o jinych
rezech. Na dukladnejsi provereni bohuzel nemam cas. Mam vsak z teto
rychle proverky pocit, ze presahuje-li nekde ceska/slovenska verzalka,
pak je to bug a nikoliv zamer autoru.

Sve narceni beru zpet, omlouvam se za zmatky zpusobene chynym nastavenim
vysky \strut nebo \baselineskip, \topskip, maker umistujicich na
rejstrik, ci buh vi ceho. LM jsou s velkou pravdepodobnosti s vyskou
verzalek bez problemu.

Vit Zyka