LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Tue Nov 22 11:06:47 CET 2005

Dobry den,
sleduji tuto kosatou diskusi uz dlouho a porad mam pocit informacniho
nedostatku, proto jsem nijak nezasahoval. Ma-li byt provedena anketa,
pridam tedy neco ze "sve" oblasti, tedy pusobeni na zacatecniky.

Abych pravdu rekl, jsem stale velmi zklaman tim, jak jsou zacatecnici
velmi tezce zkouseni jeste predtim, nez jim vypadne na obrazovce prvni
ceska veta z nejake distribuce. Asi před dvema tydny jsem si dopisoval s
nejakym nestastnikem, kteremu se neustale vypisovala nejaka priserna
chybova hlaseni a nebyl schopen se dostat ke spravne cestine, kolega v
praci, ktery presel na jiny stroj, si cele odpoledne hral s instalaci
(neni zacatecnik), s mou vydatnou pomoci jsme to pak nejak rozchodili
apod. Nikomu nejsem schopen rozumne vysvetlit, proc je tam nekde babel.sty
a nekde jinde czech.sty. A to zejmena proto, ze z hlediska tech
zacatecniku asi rozumne vysvetleni neexistuje.

Tohle nikdy nebude dobre a prestoze jsou to problemy resitelne, drtivou
vetsinu uzivatelu to proste okamzite ODRADI. V teto souvislosti se tedy
domnivam, ze jakakoliv snaha po sjednoceni do mezinarodni a vsude funkcni
podoby je VELMI ZADOUCI.

Na druhe strane jsem si vedom toho, jak dobry je CsTeX a co vsechno muzeme
ztratit. Domnivam se ovsem, ze usili vynalozene v teto chvili do
zkvalitneni LM fontu na takovou uroven, ktera umoznuje c/s sazbu, se v
budoucnosti mnohokrat vrati. Ma-li byt CSTUG zastancem kvalitni sazby a
propagatorem inteligentniho systemu, pak by se rozhodne mel zasadit o to,
aby LM fonty obsahovaly to, co cestina/slovenstina potrebuje, protoze jen
tak muze dojit k potrebne integraci cestiny/slovenstiny do mezinarodni
distribuce, ktera (at si rikame, co chceme) bude pro nas vzdy
nejvyhodnejsi, pro zacatecniky nejdostupnejsi a pro minimalizaci
instalacnich problemu nejvhodnejsi.

CsTeX je velmi dulezity pro vsechny, kteri maji haldy dokumentu, k nimz se
vraceji a potrebuji je znovu prekladat. Mezi tyto uzivatele taky patrim a
pripadna ztrata CsTeXu, fontu a stylu je pro me katastroficka. Domnivam se
vsak, ze konzervace CSTeXu, jeho vystaveni na strankach CSTUG, moznost
instalace do novych distribuci TeXLive apod. by tento problem mohla
vyresit a uzitek z toho mohou mit vsichni.

LM jsem nikdy nevidel, omlouvam se, pokud je moje logika timto nezvratnym
faktem narusena.

Zdravim vsechny
J. Rybicka.