LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Tue Nov 22 11:48:50 CET 2005

Petr Sojka wrote:

>Jsou-li LM akcenty nad verzalkami prevzate z CSfontu, a jsou spatne,
>a Vy jste CSfonty pouzil, pak tvrdite, ze nejste dobry typograf.
>
>Kazdopadne me tesi, ze se diskuse konecne otaci k porovnani
>objektivnich kvalit LM fontu.
>
>Jake akcenty v jakych rezech a velikostech jsou udajne spatne
>a na zaklade jake argumentace?

Dobry den vsem,
   zacnu tim pozadovanym prohlasenim: nikdy jsem LM fonty nevidel ani
nepouzil.
Nicmene tato debata je oznacena jako anketa nazoru, predevsim na to, za
jakych
podminek je prijatelna zamena fontu v csTeXu. A k tomu se lze vyjadrit i
bez vazby
na konkretni font.

Podle meho nazoru lze font nahradit v pripade, ze je dostatecne
"stejny", coz lze dale
rozdelit na dve podminky:

a) fonty maji stejnou metriku. Odchylky v radu zaokrouhlovacich chzb asi
vyznam nemaji,
ale nemely by tam byt zadne vyznamejsi odchylky v sirce a vysce,  ktere
by pripadne mohly
vest k odlisnemu zlomu sazby. Tato podminka je spise technicka a do
znacne miry kvantifikovatelna.
Z predchozich diskusi vyplynulo, ze nejvetsim problemem jsou akcentovane
verzalky, coz je celkem
pochopitelne. Muze nekdo bez obvinovani oponentu strucne a vecne rici,
jak je to s porovnanim
vysky akcentovanych verzalek _v metrice_ cs a lm fontu?

b) fonty maji stejny vzhled. Vzhledem k tomu, ze oba fonty vychazeji z
CM fontu, mely by byt
dost podobne. V kresbe a usazeni akcentu ale mohou byt znatelne rozdily.
Tohle je ovsem
podminka spise esteticka, tedy mnohem vice subjektivni a obtizne
kvantifikovatelna. I tak
jsou nazory na tuto vec podnetne, ale k tomuto bodu by se meli
vyjadrovat jen ti, kdo LM fonty
pouzivaji.

Mam dojem, ze dosavadni diskuse pletla dohromady dve dosti rozdilne otazky:

1) Jsou/budou LM fonty vhodne (lepsi/horsi nez CS) pro sazbu ceskych textu?

2) Lze nahradit CS fonty jako default LM fonty v csTeXu, aby zustal csTeXem?

Myslim, ze pan Olsak chtel diskutovat nazory na otazku 2),  ale mnoho
diskutujicich
(vcetne me) to nepochopilo a venovali se spise otazce 1).  Pritom ale i
v pripade,
ze odpoved na otazku 1) bude znit ANO, lepsi, muze odpoved na otazku 2)
znit NE.

Muj nazor na tyto otazky lze strucne shrnout takto:

1) NEVIM
2) v pripade dosti rigorozniho splneni podminky a) ANO, jinak NE.

S pozdravem,

Lubos Kloc