LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Vit Zyka vit.zyka at seznam.cz
Mon Nov 21 23:46:37 CET 2005

Petr Sojka wrote:
> Zavadejici a nepravdive jsou tedy patrne ty vyse zminene prispevky
> tykajici se akcentu nad verzalkami.

Vice jak pul roku pracuji na dokumentu pouzivajici LM. Potreboval jsem
font(y), ktery

- dokaze kombinovat patkove a bezpatkove pismo a strojopis,
- bude obsahovat ceske znaky ve slusne kvalite,
- plus par slov rumunsky a rusky.

Z toho, co mam koupeno od Storma a toho, co sezenu na siti mi vypadly
jen CS a LM. LM jsem zvolil proto, ze se staly implicitni v systemu,
kterym publikaci pripravuji (ConTeXt) a po uvodnich pripominkach na jare
panove Piska, Horak a Sojka a jejich zapracovani autory LM mi na nich
subjektivne nic nevadi. Naopak, jsem presvedcen, ze jejich kresba vcetne
akcentu je jednotnejsi nez u CS.

Ano, kresba akcentu je polohovana jinak, nez jsme byli zvykli z CS
(predevsim jsou vyse a pak zvlaste u lmssbx je videt ze carka je
polozena na osu, zatimco jsme zvykli na mirny posun doprava). Otazkou
je, zda tuto vlastnost lze zobecnit jako 'ceske typograficke
specifikum', ci to tak intenzivne vnimame proto, ze jsme na CS moc
zvykli a kdybychom to tak videli u zcela jineho pisma, neprijde nam to.
Objektivni argument pro to specifikum tu byl vznesen p. Wagnerem, a to
je pritomnost velkeho poctu akcentovanych znaku v ceske sazbe.
(viz take http://jeff.cs.mcgill.ca/~luc/atypi04.html hledej "Polish
prefer").

  Na druhe strane obrovska fontova kapacita Herman Zapf se od takovychto
(drobnych?) narodnich specifik odklani. Nejsem pismovy odbornik, abych k
tomu zaujal verejne propagovatelny nazor. Prakticky jsem vsak tyto
odchylky ve vytistenem textu prestal vnimat (zatimco jine jako je derava
sazba mne vadi velmi).

A nyni k vyse uvedene vete. Hlavni, co mi na LM vadi je prave ta vyska
verzalek. Bud mam neco spatne nastavene, nebo mam starsi verzi (mam z
16.9., kdy jsem upozornil autory LM na chybejici soubory v distribuci) a
v novejsi to je opravene, nebo to tak proste je.
(Ve zminene publikaci me tento problem tak nepali, protoze sazim na
radkovy rejstrik - s vydatnou podporou ConTeXtu v zadech - takze se
projevil jen na par mistech v nadpisech. Tam jsem to osetril makry.)

Nevim nyni, zda se mi podari pripravit na sobotu nejaky vzorek pouziti
LM, jsem s publikaci ve znacnem skluzu (do 14 dni ma jit do tisku,
zatimco celkova priprava jiz zabrala vice jak pul roku, vzorky jsou
nutne, cele to ma asi 1 GB) a nemam tady kvalitni laserovku (promitani
se mi nezda v tomto pripade moc prukazne). Bude-li zajem, pak se o to
ale pokusim.

S pozdravem
Vit Zyka