LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Miroslav Balda balda at cdm.it.cas.cz
Mon Nov 21 15:40:51 CET 2005

Petr Sojka napsal(a):

> Pouzil jste jiz LM fonty? Nedopada sazba ceskych textu lepe nez s
> CSfonty? Dle meho nazoru po pripominkach kolegu Pisky a Horaka
> na EuroTeXu a jejich realizaci autory LM jsou LM pro sazbu ceskych
> textu vhodnejsi.
> Nestoji tedy nejlepsi kvalita (== LM fonty) za to, abychom si ji
> nenechali utect a CSfonty zakonzervovali pro prelozeni
> jiz zalomenych a hotovych dokumentu?
>
> NAvrhuji, aby se v diskusi vyjadrovali zejmena Ti, kteri
> maji s LM zkusenosti, alebo sve pripevky uvozovali
> "I kdyz jsem LM v zivote nevidel tak ..."

Zdravim vsechny

a zacinam doporucenym "I kdyz jsem LM v zivote nevidel tak ...", napisi
svuj nazor na vec:

Puvodne jsem nechtel do diskuse vstupovat, ale cinim tak, protoze neni
casu nazbyt. Priklanim se k navrhum pana Sojky, ktere nakonec byly
receny jiz drive (p. Wagnerem?). Pracuji v LaTeXu a stale pouzivam
csTeX. Proto by se mi hodilo, aby csTeX i nadale existoval. Na druhe
strane vsak mi vadi strasna krkolomnost pri instalaci csTeXu do nove
verze pracovniho prostredi (MiKTeX a WinEdt). To je asi i duvod, proc
TeX a LaTeX nemaji u nas zase az tak mnoho uzivatelu, protoze objem
"rucnich praci" pri instalaci je odrazuje. Navic si clovek nikdy neni
jisty jestli neco neopomnel a tedy i vysledkem. Za predpokladu, ze (jak
p. Sojka uvadi) budou LM fonty kvalitni, pak bychom meli jejich zavedeni
uvitat a udelat vse pro to, aby nam vyhovovaly. A to lze nasimi
pripominkami zajistit v dobe jejich pripravy a dokoncovani. Pozdeji by
bylo pozde. Za nejdulezitejsi pokladam, ze nami psany dokument bude
citelny kymkoliv a ne jen v Cesku , a ze existujici latexove balicky
fungujici v Evrope budou fungovat bez uprav i u nas.

Pro starsi zdrojove texty pak pouziji stary dobry zakonzervovany
csLaTeX, pokud to bude vubec treba.

Preji uspech sobotnimu jednani v Brne, ktereho se bohuzel nemohu zucastnit.

S pozdravem

M. Balda