LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Mon Nov 21 12:23:37 CET 2005

Zdenek Wagner wrote:

>To je diskutabilni otazka. Problem akcentu neni novy, neni to zalezitost
>pisem existujicich pouze v pocitacove podobe. Stejny problem existoval od
>pocatku knihtisku. Pokud me pamet neklame, prvni, kdo zacal kreslit
>kompletni znaky s diakritickymi znamenky, byl Preissig, drive se tez
>skladaly ze zakladniho znaku a diakritickeho znamenka. Rici, ze carka nad
>pismenem musi byt podle CS typografie nad presne danym mistem a musi mit
>presne dany uhel, mi pripada zcestne. Podivejte se napr. na stresovicke
>fonty. Urcite u ruznych pisem maji carky ruzne uhly.

Rozhodne jsem nemel na mysli, ze by carky mely mit jednotny sklon. Jde o to,
ze kazdy jazyk ma specificke vlastnosti, i kdyz pouziva stejne znaky,
lisi se
ve frekvenci jejich pouziti, nektere sekvence znaku jsou caste, jine
vyjimecne.
Narodni typograficke tradice se pochopitelne snazi optimalizovat vzhled
a citelnost
s ohledem na tato specifika a mohou se proto lisit nejen v kresbe
akcentu, ale treba i v
pouzivani slitku nebo v kerningu.

Ja ale nevim, jak velke a jak (ne)prekonatelne tyto rozdily jsou.

> [...]
>kompromis, kdy nebudeme lpet na presnem uhlu carky, ale budeme trvat na
>tom, ze pri standardni hodnote \baselineskip bude cesky a slovensky text v
>LM fontech dobre citelny a tvar akcentu nebude urazet Polaky, Francouze,
>Spanely atd.
>
>Z testu, ktere provedl Karel Piska, mi vyplyva, ze v soucasnem stavu nejen
>ze text nebude dobre citelny, ale pokud si uzivatel nenastavi zaporny
>\lineskiplimit, dokonce se rozpadne radkovy rejstrik. Ovsem zaporny
>\lineskiplimit ma ruzne neprijemne vedlejsi ucinky.

Osobne si myslim, ze je potreba univerzalni  (perspektivne unicode)
font, ktery
bude obsahovat ceske znaky v prijatelne kvalite. A meli bychom na vyvoji
takoveho
fontu spolupracovat.

Obavam se ale, ze takovy font nikdy nemuze byt rovnocennou nahradou narodne
optimalizovanych fontu. Proto jsem rozhodne pro zachovani csTeXu s csfonty.

Lubos Kloc