LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Ondrej Koala Vacha koala at vju.cz
Mon Nov 21 11:49:48 CET 2005

On Mon, 21 Nov 2005, Zdenek Wagner wrote:

> Rozhodnuti autora je nejsilnejsi zakon. Proti tomu nelze nic namitnout.

Tak za prve si autor o pripominky/namitky sam rekl;), ale budiz, slo mi
o neco jineho. A to, aby nevznikl klamny dojem, ze proste cstex nemuze bez
cs*fontu existovat. Je to uz davno, ale sveho casu mi nekteri lide proste
nechteli verit, ze TeX umi sazet i s ne cm* fonty a tvrdili, ze sazbu TeXu
vzdy poznaji (rozumnej: poznaji cm* fonty, coz je v nasi kulturni oblasti
celkem snadny ukol, protoze cm/cs fonty se prece jen hodne lisi od
obvykleho Times a jeho odvozenin). Shodneme-li se na to, ze cstex je balik
pro sazbu ceskych textu, tak pak jiste muze pracovat s jakymykoli ceskymi
fonty - viz nize.

Skvele.

> [koala:]

> S prvni casti teto vety naprosto souhlasim, s druhou ne. Take povazuji
> za dulezite, ze ve vetsine linuxovych distribuci je okamzite po
> instalaci k dispozici prikaz csplain. Bylo by skoda, kdybychom o toto
> prisli nevhodnym vyjednavanim o LM fontech a pripustenim, ze CS fonty
> nepotrebujeme, protoze si je par ortodoxnich jedincu lpicich na
> csfontech umi archivovat a nainstalovat.

Mne spis slo o jinou vec. LM fonty se muzou (muzou!, ale nemusi)
vyprofilovat tak, ze je proste bude vyhodnejsi pouzit jako implicitni font. Muzou mit nejaky
znak navic nebo co ja vim. Pro lidi, kteri si TeXem sazi poprve svoji
bakalrskou/doktorandskou praci je celkem jedno, jestli maji cs* nebo jine
fonty, jsou radi, kdyz jim to vyjede cesky - a ze to vubec nemusi byt
samozrejme.

s pozdravem
--
Ondrej Koala Vacha