LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Nov 21 12:05:18 CET 2005

On Mon, 21 Nov 2005, Ondrej Koala Vacha wrote:

> Tak za prve si autor o pripominky/namitky sam rekl;), ale budiz, slo mi
> o neco jineho. A to, aby nevznikl klamny dojem, ze proste cstex nemuze bez
> cs*fontu existovat. Je to uz davno, ale sveho casu mi nekteri lide proste

Nemuze. Kazdy existujici font, pouzitelny v jakemkoliv TeXu, funguje i s
CSTeXem, kdyz se do souboru vlozi vhodny prikaz.

> Mne spis slo o jinou vec. LM fonty se muzou (muzou!, ale nemusi)
> vyprofilovat tak, ze je proste bude vyhodnejsi pouzit jako implicitni font. Muzou mit nejaky
> znak navic nebo co ja vim. Pro lidi, kteri si TeXem sazi poprve svoji
> bakalrskou/doktorandskou praci je celkem jedno, jestli maji cs* nebo jine
> fonty, jsou radi, kdyz jim to vyjede cesky - a ze to vubec nemusi byt
> samozrejme.

Pokud v babelizovanem LaTeXu nepouzijete explicitne
\usepackage[T1]{fontenc}, pak mate defaultne zavedny Knuthovy CM fonty.
Zatim jsem nezaznamenal snahu toto zmenit a nezaznamenal jsem snahu
zasahnout do bezneho plainu, aby misto CM pouzival imlicitne LM.
Predpokladam, ze tato volba bude vzdy ponechana na autorovi dokumentu. Jde
o to, aby se kazdy autor, ktery predava zdrojak nekomu jinemu, mohl
spolehnout na to, ze urcite fonty jsou povinnou soucasti vsech distribuci.
Kdyz se tedy autori domluvi, ze pouziji csplain nebo cslatex, uz by nemelo
byt vyzadovano, aby si navzajem posilali seznam instalovanych fontu a
vybirali si ty spolecne.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz