LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Nov 21 11:38:44 CET 2005

On Mon, 21 Nov 2005, Lubos Kloc wrote:

> Preji vsem pekny den,
>
>    v predchazejici diskusi o LM fontech probleskla myslenka, ktera
> nebyla dale rozvedena a nevim, zda je platna. Nejsem odbornik, ale
> rad bych se na to odborniku zeptal, protoze to pro tuto diskusi
> povazuji za klicove.
>
> Slo o to, ze (udajne) ceskoslovenska typograficka tradice je napriklad
> v otazce umistovani akcentu odlisna od jinych narodnich tradic, napr.
> polske. Melo by to i urcitou logiku.

To je diskutabilni otazka. Problem akcentu neni novy, neni to zalezitost
pisem existujicich pouze v pocitacove podobe. Stejny problem existoval od
pocatku knihtisku. Pokud me pamet neklame, prvni, kdo zacal kreslit
kompletni znaky s diakritickymi znamenky, byl Preissig, drive se tez
skladaly ze zakladniho znaku a diakritickeho znamenka. Rici, ze carka nad
pismenem musi byt podle CS typografie nad presne danym mistem a musi mit
presne dany uhel, mi pripada zcestne. Podivejte se napr. na stresovicke
fonty. Urcite u ruznych pisem maji carky ruzne uhly.

Problem je v tom, ze na rozdil od jinych jazyku jsou v ceskych a
slovenskych textech akcentovane znaky castejsi. Pokud se nakresli vysoke,
pak mohou radky navzajem splyvat a budou spatne citelne. Zejmena se to
tyka akcentu nad versalkami, ktere je nutno kreslit jinak nez nad
minuskami. V opacnem pripade by se to muselo resit zvetsenym radkovym
prokladem.

LM fonty chteji byt univerzalne pouzitelne, je tedy nutno udelat
kompromis, kdy nebudeme lpet na presnem uhlu carky, ale budeme trvat na
tom, ze pri standardni hodnote \baselineskip bude cesky a slovensky text v
LM fontech dobre citelny a tvar akcentu nebude urazet Polaky, Francouze,
Spanely atd.

Z testu, ktere provedl Karel Piska, mi vyplyva, ze v soucasnem stavu nejen
ze text nebude dobre citelny, ale pokud si uzivatel nenastavi zaporny
\lineskiplimit, dokonce se rozpadne radkovy rejstrik. Ovsem zaporny
\lineskiplimit ma ruzne neprijemne vedlejsi ucinky.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz