LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Nov 21 11:23:11 CET 2005

On Mon, 21 Nov 2005, Petr Olsak wrote:

> [koala:]
>
> Ano, z rozhodnuti autora, ktery tim chce dat vsem, kteri sva makra
> stavi na cstexu, pevny bod a zaruku, ze jim ta makra budou fungovat
> i nadale a na veky.

Rozhodnuti autora je nejsilnejsi zakon. Proti tomu nelze nic namitnout.

> [koala:]
>
> To je zbytecne. Po zavedeni LM fontu do distribuci a jejich ustaleni
> urcite doplnim adresar maker csplainu o soubor treba s nazvem
> lmfonts.tex, ktery bude podobny jako uz existujici dcfonts.tex a
> ecfonts.tex. Uzivatel tedy jednoduchym prikazem \input lmfonts
> da najevo, ze chce pracovat s LM fonty. I v csplainu.

Naprosty souhlas.

> [...]
> distribuci, kazda s ponekud jinymi zvyklostmi napr. zarazovani fontu,
> jiste uznate, ze neni povinnosti autora balicku kontrolovat, zda to do
> vsech techto distribuci zaradili spravne. Stejne jako u linuxovych
> distribuci se spoleha na to, ze funkcnost balicku overi uzivatele
> provozem a pripadne reklamace na nefunkcnost budou smerovat tvurcum
> distribuce, pokud je balicek v distribuci blbe zarazeny. Pro srovnani:
> Richard Stallman asi nebude kontrolovat tisice linuxovych distribuci
> a desitky dalsich Unixu, zda je ve vsech jeho Emacs spravne zarazeny.

Pokud vim, napr. u Debiana existuji vetve stable, testing a unstable.
Predpokladam, ze dost uzivatelu zkontroluje "unstable" a "testing", aby v
te "stable" to jiz bylo spravne. Podobne TL ma sve testovaci verze. Nevim,
jak je to s jinymi distribucemi (Debian TeXLive Packages, MikTeX, ProTeX,
...), zda take probiha nejake testovani. Pokud se chyba zjisti az pri
pouzivani finalniho CD/DVD, je to pozde. Dalsi verze bude za rok, mezitim
se leccos zmeni a chybova zprava tak vubec nemusi byt aktualni.

Toto _neni_ adresna vytka na Petra Olsaka. Overovat vsechny distribuce
neni a nemuze byt v silach jednoho cloveka. Jednu verzi TL aktivne
testovala skupina ceskych a slovenskych dobrovolniku, a tehdy jsem se
nebal doporucovat TL zajemcum o TeX, ale to uz je nekolik let...

> [wagner:]
>
> Manual k CSTeXu v anglictine neni. V anglictine nicmene je dokumentace
> k testu cstrip, ktery testuje spravnost zarazeni aspon jedne casti CSTeXu:
> csplainu a csfontu.
>
> [kuben:]
>
> To je fajn. Bude se tedy CSTUG snazit udrzet tech par MB kodu?  Da to

Myslim, ze to vybor posveti, ale je nutno se na tom aktivne podilet.
Pokud, jak uz jsem psal vyse, se chyby nebudou hledat v testovacich
verzich, ale az na finalnim CD/DVD, ktere se Zpravodajem posilame clenum,
pak CSTeXu prokazeme medvedi sluzbu.

> najevo napriklad tak, ze ucastnici diskuse s autorem LM fontu
> se v sobotu jednoznacne vyjadri, ze o zadnem nahrazovani CSfontu
> nemuze byt rec? Trebaze samozrejme radi budeme spolupracovat na
> vylepseni LM fontu k aspon castecne spokojenosti ceskych a slovenskych
> uzivatelu.

Ja jsem pouze na zaklade informace od Karla Pisky dospel k nazoru, ze tato
nahrada mozna neni, ale nejsem schopen fundovane argumentovat. Doufam, ze
na prednasku prijdou ti, kdo testy skutecne delali, kdo jsou schopni
odborne, bez emoci, vysvetlit duvody. Ja jim pak mohu prizvukovat.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz