LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Nov 21 10:24:53 CET 2005

On Mon, 21 Nov 2005, Milan Vancura wrote:

> Potreba je jedine - melo by byt zrejme, ze zachovanim cstexu se neminime
> izolovat a na LM fontech chceme jakozto Cesi spolupracovat. A to se netyka jen
> LM fontu, ale cehokoliv kolem TeXu - nejsem si uplne jist, jak je to vlastne v
> TeXovych komunitach zvykem, jsem z toho docela zmateny - asi uz jsem strasne
> moc ovlivneny opensource modelem fungovani projektu.

Fungovani TeXu se od jinych OpenSource asi mnoho nelisi, ale je tam
nekolik specifickych problemu:

1. Ruzne balicky (i na CTAN) jsou poskytovany v nekolika ruznych
licencich, neco je i shareware, u nekterych neni jasne, zda je lze
distribuovat (to se tyka hlavne nekterych fontu). Tvurci distribuci musi
toto dohledat a zajistit, ze neporusi copyright.

2. Distribuce jsou rozsahle a nemuze je testovat omezena skupina tvurcu.
Je nutna spoluprace mnoha dobrovolniku, kteri si nainstaluji testovaci
verzi, overi funkcnost, nahlasi chyby, pripadne navrhne zpusob opravy.

3. TL musi fungovat na mnoha platformach. Open je nutno mit mnoho
dobrovolniku, kteri to na prislusnych platformach overi, kteri zkompiluji
binarky.

4. Do distribuci se pridavaji balicky, ktere tvurci sami nepouzivaji.
Nemohou je tedy sami otestovat.

Tim se dostavame k jadru problemu. diskutujeme o tom, ze CSTeX musi zustat
v mezinarodnich distribucich, ale co pro to delame? Ptal jsem se, jestli
nekdo otestoval, ze se CSTeX v TL2005 nainstaluje spravne, a nikdo se
neprihlasil. Spolupracuje nekdo s tvurci Debian TeXLive Packages? Je to
zabalene jinak nez v originalnim TL, takze se mohla vloudit chyba...
Spolupracuje nekdo s tvurci MikTeXu?

Chyba se muze stat kdykoliv a komukoliv:
a) Tvurci distribuci nemusi spravne pochopit Manual k CSTeXu v cestine
(nevim, zda existuje anglicka verze)

b) Tvurci mohou udelat obycejnou lidskou chybu jako (temer) kazdy
smrtelnik.

CSTeX se na nic nehodi ostatnim TeXistum, je to ciste ceska a slovenska
zalezitost. Samozrejme ze tvurci udelaji vse, aby fungoval, ale nebude to
jejich hlavni priorita, a pokud sami neumi cesky ci slovensky, mohou to
testovat jen okrajove.

CS fonty jsou sice v principu pouzitelne i s mezinarodnim plainem a s
babelizovanym LaTeXem, ale asi to nikdo nedela. Protoze (alespon o nikom
nevim) nikdo netestuje, zda v distribucich jsou funkcni CS fonty, zatimco
LM fonty jsou aktivne vyvijeny a podporovany, chteji ti, kteri se o
distribuce staraji, vyradit vse, co jim pripada nepotrebne a kde neciti
aktivni spolupraci.

Nejde o to, zda CSTUG bude ci nebude podporovat CSTeX. Predpokladam, ze
nikdo nema zajem na tom, aby CSTeX prestal existovat. Jde o to, zda se
najde skupina lidi, pro ktere je CSTeX tak dulezity, ze se budou aktivne
starat o to, aby v distribucich byl a byl funkcni, a nebudeme se jenom
spolehat na to, ze tu praci za nas nekdo ze zahranicnich LUGu z vrozene
slechetnosti udela.

> Pekny den,
>
> Milan Vancura

Zdenek Wagner