LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Milan Vancura milan at ucw.cz
Mon Nov 21 09:52:17 CET 2005

> Dobry den.
>    Priklanim se k nazoru kolegy Wagnera:
> 1. Chceme zakonzervovany CSTeX;
> 2. Chceme LM fonty pouzitelne pro kvalitni ceskou a slovenskou sazbu.
>
> Mozna by to slo resit (technicke problemy jsou mi naprosto utajeny)
> 1. csplain/csLaTex + csfonty
> 2. Babel pripadne cz... + LM_fonty

Dobry den,

s timto naprosto souhlasim. Duvod je jednoduchy: dnes jsou dve cesty, jak sazet
cestinu v TeXu (myslim zname, "standardizovane" cesty): cstex a babel. Lisi se
tim, ze cstex je specializovany jen a pouze na cestinu (a slovenstinu), zatimco
babel je multinarodni system. Vyhody a nevyhody obeho jsou asi zrejme, ale o to
ted nejde. Jde o to, ze LM fonty jsou - ze sve vlastni definice multinarodniho
fontu - urceny proto, aby byly pouzity v babelu a ne v cstexu. LM fonty a cstex
si vubec nekonkuruji.

Tak bychom to meli prezentovat i pro napr. spravce distribuci TeXu: chceme
spolupracovat na co nejkvalitnejsi mezinarodni alternative, ale chceme zachovat
i moznost specializovane, ale jeste kvalitnejsi sazby sveho narodniho jazyka.
Pak se pro cstex nic nezmeni, nebude najednou vice izolovany, nebude mu vice
hrozit vyrazeni z distribuci, nic takoveho. Porad bude cstex a babel jako dnes.

Tim ziskaji podle meho nazoru vsichni: uzivatele babelu lepsi font a uzivatele
cstexu kvalitnejsi alternativu, az budou potrebovat kvuli nekterym parametrum
sve zakazky sazet v necem jinem nez v cstexu.

Potreba je jedine - melo by byt zrejme, ze zachovanim cstexu se neminime
izolovat a na LM fontech chceme jakozto Cesi spolupracovat. A to se netyka jen
LM fontu, ale cehokoliv kolem TeXu - nejsem si uplne jist, jak je to vlastne v
TeXovych komunitach zvykem, jsem z toho docela zmateny - asi uz jsem strasne
moc ovlivneny opensource modelem fungovani projektu.

Pekny den,

Milan Vancura