LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Nov 18 11:24:37 CET 2005

On Fri, 18 Nov 2005, Ondrej Koala Vacha wrote:

> Pozadavek 100% zpetne kompatibility naveky je ovsem hodne neprustrelny
> argument (jak jsem psal)
> - vede nutne k zachovani soucasneho stavu cs* a je pak uplne jedno jestli

ano.

> jsou lm* nebo nejake jine fonty takove nebo
> makove. Sazmorejme, pokud by novy font byl 100% shodny v rozmerech...ale
> by by to opravdu novy font?

Muze mit stejne rozmery, ale jinou kresbu. Navic jsou jinak pripojeny
akcenty, takze na rozdil od CS fontu funguji LM fonty v Distilleru v. 5.

> BTW, opravdu se treba v akademickem prostredi sdili dokumenty na urovni
> dvi a ne treba pdf?

Mezi spoluautory v okamziku psani clanku se sdili (La)TeXove zdrojaky.
Kdyz napisu neco v csplainu a pouziju explicitne csbx12, chci mit jistotu,
ze spoluautor z jine instituce to ve svem csplainu zpracuje a nebude mu to
nadavat, ze se nenasel tfm file.

Nektere casopisy prijimaji clanky v LaTeXu. Oni samozrejme CSTeX mit
nebudou a nebudou mit CS fonty. Proto mi zalezi na tom, aby i LM fonty
byly kvalitni.

Navic mohu mit i zahranicni spoluautory a opet s CS fonty nepochodim.

> Uz to tady zaznelo, ale znova - bylo by mozne mit csplain s cs* fonty,
> rekneme zakonzervovany, a pak treba czplain-lm. -- Povazuji za velmi
> potrebne, aby treba distribice TeXu v linuxu umoznovala ceskou sazbu a je
> asi jedno, jakou mutaci fontu to bude udelane.

V csplainu muzete pouzit LM fonty, pokud se nejak postarate o zmenu
kodovani (asi by to slo encTeXem, dale existuje makro Petra Olsaka, da se
jiz najit na jeho strankach a clanek vyjde ve Zpravodaji 1/2006). Je tez
mozne pridat prislusne definice do OFS. V beznem plainu staci pri
generovani formatu pridat vzory deleni pro cestinu a slovenstinu.
Existenci zakonzervovaneho csplainu s CS fonty a plainu s LM fonty a vzory
deleni pro cestinu a slovenstinu tedy nic nebrani a kazdy uzivatel si muze
vybrat podle toho, co mu lepe vyhovuje.

Mimochodem, pokud pouzivate prekodovani pomoci encTeXu, muzete si
nadefinovat konverzni tabulku podle IL2, zacit psat CS fontem, uprostred
dokumentu tabulku vymazat, nadefinovat konverzni tabulku pro T1 a prepnout
vzory deleni pro stejny jazyk, ale jine kodovani, a pouzivat LM font, a
pak se treba vratit k IL2. To vse se da s encTeXem delat, pomoci TCX
tabulek to nejde. A hlavne muzete mit na vstupu UTF-8 a nepotrebujete
aktivni znaky.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz