LM fonty a CSfonty, anketa nazoru

Jaromír Kuben kuben at scova.vabo.cz
Fri Nov 18 16:28:32 CET 2005

Zdenek Wagner napsal(a):

> [...]
>2. Chceme LM fonty pouzitelne pro kvalitni ceskou a slovenskou sazbu

>To je apel na vsechny, jimz na dalsim udrzeni CSTeXu zavisi. Mezinarodni
>komunita vytvari teTeX, TeXLive, MikTeX a dalsi distribuce, prispiva k
>tomu rada dobrovolniku z ruznych LUGu. CSTUG ma CSTeX, kde neni zrejme,
>jak je pro mezinarodni komunitu uzitecny. Navic, pri testovani TeXLive
>jsem nenasel zadne ceske ani slovenske jmeno. Rada lidi poukazovala na to,
>ze leccos v TeXLive 2005 v ruznych OS nefunguje. Pokud nebudeme sami nic
>nabizet, nebudeme se moci divit, kdyz z distribuci vymizi CSTeX, ktery

Dobry den.
Byl jsem ted tri dny pryc a procitam si celou tu bourlivou diskusi. A
jsem ji ponekud
frustrovan. Lide, kteri maji tex nepochybne radi, na sebe podle mne
ponekud zbytecne
vytahuji silna slova, ktera se pak nekdy tezko berou zpet. Myslim, ze
tri podstatne
veci presne vyjadril p. Wagner v predchozim textu.

1. Domnivam se, ze na vyborovem listu jasne zaznelo, ze po testech,
ktere byly provedeny,
     se ukazalo, ze CS fonty se nedaji nahradit LM fonty. Z toho snad
vyplyva, ze je jasne, ze budeme
     maximalne usilovat o jejich udrzeni v mezinarodnich distribucich.
Muze se stat, ze nam
     to nebude nic platne, ale vzhledem k velikosti baliku by to snad
nemuselo byt tak dramaticke.
     Ja sam cslatec porad pouzivam, i kdyz treba s Timesy a MathTimesy.

2. Nevidim nejmensi duvod, proc bychom nemeli maximalne spolupracovat na
vylepseni
     LM fontu. Jen at je dalsi kvalitni font, kterym se da cesky dobre
sazet. I kdyz to bude treba trochu
     kockopes, jen at je co nejkvalitnejsi. Kdo bude potrebovat
typograficky mimoradne kvalitni
     cesky font, asi si bude muset koupit treba neco od p. Storma. To
nebudeme resit my. Ale meli
     bychom se snazit, at je to, co je bezne dostupne, co nejkvalitnejsi.

3. Chceme-li dlouhodobe cstex udrzet v distribucich, meli bychom
zverejnit jasne, padne a srozumitelne
     argumenty, ktere nas k tomu vedou, a poskytnout je tvurcum
zminovanych hlavnich distribuci.
     A projevit skutecny zajem o overovani funkcnosti cstexu v novych
distribucich. Jinak opravdu
      tezko nekoho presvedcime.
      Podivate-li se na pocet DVD a CD, ktera letos objednavame, tak
jsme v porovnani se zememi
      jako Spanelsko, Dansko, Polsko, velmoc. I diky nam jde cena za kus
dolu a nejsme
      tak zanedbatelny partner. A jsme doposud solidni partner. Takze
udrzet par MB kodu by
      nemusel byt problem.

To je tedy muj nazor coby stavajiciho predsedy CSTUGu.

Mrzi mne ale treba, ze nemame, pokud vim, na sobotu pripraveny pro p.
Jackowskeho zadne konkretni
namety, vytky, pripominky. Pozadal jsem aspon osobne asi pred mesicem o
ucast na besede p. Horaka a Pisku,
kteri o takovych vecech neco vedi. P. Horak prislibil ucast, pokud se
nestane neco mimoradneho.
P. Piska mi bohuzel vubec neodpovedel.

Taky tu zaznelo, co udela CSTUG, kdyz....  A jestli neprestanou clenove
CSTUG podporovat, kdyz...
Jen bych pripomnel, ze pred rokem, dvema nekteri lide doporucovali CSTUG
zmrazit. Podporovali by clenove
takovy zmrazeny CSTUG? Ja se domnivam, ze ne. A najednou se ptaji, co
udela CSTUG.
Vychazejme z nasich realnych moznosti, hledme se zdravym optimismem do
budoucnosti a snazme se,
abychom s texem uzili co nejvic radosti z tvorby sazby krasne vzhledem i
obsahem.
Hadky tomu nepomohou.

Tesim se, ze na valne hromade se zase uvidim po roce s texovskymi
prateli a ze tam prevladne
snaha neco uzitecneho pro dalsi rozvoj texu udelat.

Zdravi
                 Jaaromir Kuben