OFF TOPIC!!!: Re: VYRESENO - Problemy s \left( a \right) v ruznych prostredich

Milan Vancura milan at ucw.cz
Wed Nov 9 11:57:36 CET 2005

> Mimochodem, kdyz se podivate do laTeXovych balicku, zjistite, ze bez
> znalosti plainu je nedokazete cist, natoz vytvaret. Zaklady plainu jsem se
> ucil z knizky Jemny uvod do TeXu. Tu jsem nemel v tistene podobe, ale ucil
> jsem se z originalu od Michaela Dooba "Gentle Introduction to TeX", kterou
> najdete i na internetu.

Presne tak. Nechtel bych tu rozpoutat zadny flame, ale prijde mi to tak, ze
LaTeX je velky kanon za ucelem "snadnejsiho pouziti" - a jako kazda takovato
nadstavba kdekoliv na svete ma stejna uskali. A jedno z nich je, ze tim, jak se
snazi co nejvic veci osetrit za uzivatele, tak podle toho je samozrejme slozity
kod. Takze vysledek je casto takovy, ze zacatecnik zajasa, chvili (i par let)
mu to vydrzi a pak musi o to vic nastudovat ten zaklad - v nasem pripade
principy fungovani TeXu.  Z toho pak plyne typicky vyvoj pouzivani TeXu -
alespon ja mam takovou zkusenost, ze tim projde snad temer kazdy, koho kolem
TeXu znam:

Uzivatele LaTeXu nespokojeni s napr. stale stejnym stylem ("layoutem") svych
dokumentu potrebuji nastudovat TBN do mnohem vetsi hloubky nez ti, kdoz pracuji
s plainem. Staci se podivat do nejakeho typickeho styloveho souboru pro LaTeX a
clovek po nekolika hodinach marnych uprav pozna, co vsechno za figle je tam
pouzito, aby to tak pekne uzivatelsky privetive fungovalo - a co vsechno tudiz
musi znat, aby to mohl zmenit k obrazu svemu.  Nebo napr. resit konflikty mezi
LaTeXovymi baliky. Ono kdyz si clovek projde v TBN kapitolu o tvorbe slozitych
tabulek a uvedomi si, ze kod pro prostredi table v LaTeXu musi byt jeste
slozitejsi nez to, co je jako priklad v TBN, tak uz to staci pro predstavu...

Takze takovy clovek zacne studovat plain a vlastni TeX - a pak bud rovnou
prejde na plain i nadale a tim vyuzije toho, ze na vlastni jednodussi makra
nepotrebuje znat TeXovske figle az na uroven, kterou jsou psane stylove soubory
LaTeXu. Nebo po studiu plainu se vrati k LaTeXu a vyuzije toho, ze po drtivou
vetsinu doby pouziva uz hotove styly a baliky a jen v malem procentu pripadu si
musi veci predelat - s pomerne velkym usilim, pomerne velkymi potrebnymi
znalostmi, ale jen malokdy. Po vetsinu doby vyuziva veskereho dobrodini LaTeXu.

Obe reseni mi prijdou pouzitelna. Ja ze sve povahy skoncil u plainu. Ale to je
dano jen a pouze mou povahou, kdy rad vidim az k podstate veci a nerad pouzivam
"blackboxy". Zacal jsem s LaTeXem a prosel jsem vyse zminenym "osudem". Lide
kolem me vetsinou prosli podobnym prubehem a je to tak cca na 10-30-60 procent:
10% zustalo u plainu, 30% se vratilo k LaTeXu a 60% se vratilo k Wordu...

K dokresleni prostredi: mam na mysli lidi na MFF UK, obory informatika a
fyzika. Proto verim tomu, co bylo napsano o situaci na malem meste a znamosti
TeXu tam...

Milan Vancura