CSTUG: platba na rok 2005

Matej Cepl ceplm at seznam.cz
Fri Nov 25 06:43:19 CET 2005

On Wednesday 26 of October 2005 09:54, you wrote:
> Podle údajů v členské databázi CSTUGu jste byl(a) členem
> našeho sdružení v roce 2004 (zaplatil(a) jste členské
> příspěvky), ale za rok 2005 jste dosud nezaplatil(a).

Vážený pane Babiči,

již od jara jsem přemýšlel o tom, co budu dělat až přijde čas a
budu mět obnovit svoje členství v CSTUGu. Po dlouhém přemýšlení
jsem se nakonec rozhodl, že svoje členství neobnovím. Omlouvám
se, že jsem si nenašel čas, abych Vám odepsal včas, ale prosím
vyškrtněte mě tímto z databáze členů CSTUGu.

Vzhledem k tomu, že ale nechci zmizet z řad členů CSTUGu jen tak
suchou cestou, posílám zároveň kopii tohoto dopisu do csTeX
listu a pokusím se vysvětlit svoje důvody, které mě k tomuto
kroku vedly.

Základní problém (který jsem asi už několikrát presentoval v
různých diskusích v csTeX listu) je, že jsem nikdy nepatřil k
lidem, kteří by se věnovali LaTeXu z důvodů typických pro LaTeX
samotný. Někdy v letech 1998-2000 jsem se z dálky (měl jsem v té
době pouze Windowsí počítače a TeX se mi na nich nikdy
nepodařilo instalovat) věnoval a obdivoval tehdy poslední kroky
ve strukturované přípravě dokumentů ("structured authoring";
někdy též pod hesly WYSIWYM nebo "separation of presentation
from content"). Při hledání softwarových nástrojů, které by mě
tohle umožnily, jsem s zjistil, že situace je celkem neutěšená,
většinou je potřeba dosti hrubého zbastlení všeho možného
dohromady a rozhodně nemohu očekávat nějaký jednoduchý nástroj,
kde bych se nemusel prodírat hromadou kódu. Zároveň jsem
objevil, že jako alternativa tohoto přístupu existuje LaTeX
(který je postaven na podobných myšlenkách), a že existuje LyX
(i když tehdy jenom na Linuxu, ke kterému jsem ale stejně hodlal
přejít), který umožňuje velice kultivované editování. Navíc
skutečně tento "SGML chudých" (jak jsem si LaTeX interně
překřtil) je na mnohem propracovanější a vyzrálejší úrovni --
totiž na rozdíl od věčně nedodělaných XML/XSL/FO nástrojů se
jedná o skutečně funkční a vyzrálý systém.

Od roku 2000 až do současnosti (včetně, ještě jsem nevyskočil z
lodi a stále ještě používám LyX pro seriozní práci) jsem
používal LyX a jiné formy LaTeXu (zejména -- díky radám Štěpána
Kasala je v mých dokumentech i docela hodně TeXových
primitiv :-)) a rozhodně mi nebylo špatně. Skutečně jsem mohl
využívat všech výhod strukturované tvroby textů a navíc jsem
jakožto dárek zdarma obdržel na tiskovém výstupu výsledky v
kvalitě, nad kterou moje okolí (většinou zcela ponořené ve
Wordu; i když nějací WordPerfectisti by se snad také našli) tiše
bledlo závistí.

Myslím si ale, že se pozvolna rozhoupávám k tomu vyskočit z
LaTeXové lodi. Vždycky jsem doufal (a předpokládám, že jsem
nebyl jediný kdo v to doufal), že jednoho dne "normální
uživatelé" konečně pochopí výhody strukturovaného programování,
přestanou trápit sebe i své okolí s M$ Wordem a přejdou postupně
na LaTeX (potažmo LyX). Domnívám se, že nastala situace, kdy je
třeba si otevřeně přiznat, že tyto zástupy se už nikdy
nedostaví. Možná, že jednoho lidé pochopí, že způsob práce
kterým píší svoje veledíla ve Wordu není ideální. Ale pak téměř
určitě nepřejdou k LaTeXu/TeXu/LyXu (kdy zejména poslední by
velice radostně využil jakékoli množství programátorů, kteří by
mu pomohli hnout se kupředu), ale skončí u něčeho krapánek
složitějšího (v současné době je kandidátem, který je nejvíce na
snadě, OpenOffice.org ale je docela možné, že ho nahradí někdy
někdo další; a nenechte se mýlit tím, že OOWriter je obecně
inzerován jako náhrada M$ Wordu -- umí toho daleko více a v
lecčems -- matematickém editoru, podpoře [nyní ještě hodně blbé]
bibliografických citací, právě možnosti strukturované práce --
je alespoň interně velice podobný LaTeXu). V současné době sice
ještě OpenOffice.org nesplňuje vše, co bych od něj žádal --
proto jsem ještě nepřeskočil -- ale na většině chybějících věcí
se pracuje (viz. třeba <http://bibliographic.openoffice.org/> a
<http://bibus-biblio.sourceforge.net/> jako více než
plnohodnotná náhrada BibTeXu) a v brzké době snad již bude pro
mě OOo skutečně plnohodnotnou náhradou toho, co teď dělám v
LaTeXu a v LyXu.

Domnívám se tedy, a všechno tomu nasvědčuje, že TeX/LaTeX/etc.
budou v brzké budoucnosti opět nástrojem pouze pro partu
nadšenců, kteří budou potřebovat jeho nekonečné možnosti v
oblasti matematiky, a profesionálních typografů, kteří budou
chtít "to go forth and create masterpieces of the publishing
art".

Musím se přiznat (a to, že toto přiznání bude znít v této
konferenci značně svatokrádežně je jenom dalším příznakem toho,
co mám na mysli), že krásná typografie je pro mě jenom příjemným
dodatkem navíc (díky [La]TeXu jsem se jí naučil obdivovat více a
budu se snažit se jí držet i v budoucnu), který skutečně není
příliš podstatný pro moji práci. Navíc některé vlastnosti TeXu
(důležité pro jeho skutečné využití, ale zcela zbytečné pro mě)
budu docela rád postrádat. Např. zaručené zalomení řádku -- před
každým tiskem je třeba dokument vždy znovu třeba projít a
vyrovnat se s Overfully. Další věc, kterou budu docela rád
postrádat je, že LaTeX (natož pak TeX) není formát dokumentu,
ale téměř v každém případě divoká změť textu, příznaků stylu, a
mnoha dalších implementačních detailů. Díky tomu je konverze s
čímkoli neTeXovým složitá a v mnoha případech téměř nemožná (a
bavím se o kvalitě konverze, která umožňuje spolupráci s lidmi,
kteří nepoužívají [La]TeX -- tam a zpátky a zase tam a zase
zpátky).

Vzhledem k tomu jsem došel k názoru, že LaTeX je pro mě
pravděpodobně příliš veliká investice a navíc se pozvolna
objevují alternativy, které ho pro moji práci dokáží smysluplně
nahradit, jsou moje další investice (času i jiné) zbytečné, a
proto jsem se rozhodl svoje členství v CSTuGu ukončit.

Chtěl bych tímto tedy poděkovat všem lidem na tomto listu, kteří
měli se mnou nekonečnou trpělivost při mých často tupých
otázkách (zejména Petr Olšák a již výše zmiňovaný Štěpán Kasal
mě napadají na prvních dvou místech). Díky, bylo s Vámi prima.

Mějte se krásně a požehnaně (pokud o to máte zájem),

Matěj
--
Matej Cepl, http://www.ceplovi.cz/matej/blog/
GPG Finger: 89EF 4BC6 288A BF43 1BAB  25C3 E09F EF25 D964 84AC

There are lies, damned lies, and quotes from literary icons.
    -- Johan Wolfgang Goethe