Makro na podbarveny text

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Feb 28 12:17:46 CET 2005

On Mon, 28 Feb 2005, Ladislav Bitto wrote:

> Dobry den,

> Ako ste si uz vsimli z odpovedi, nie je to lahka uloha - vyzera to
> velmi komplikovane. Napadlo ma, ci by sa to nedalo zjednodusit. A sice
> zaviest nieco ako \textbackground. Na zaciatku bude trebars biely
> podklad. Po pouziti \textbackground by sa zabezpecilo, aby dalej vsetko
> bol novy podklad (ktory by platil, kym nedame zase iny). Podfarbit
> zbytok strany a zabezpecit aby zafarbil aj dalsie strany. By to mohlo
> fungovat. Tex ma hlavicku a patu, takze mozno nieco by sa dalo spravit.

Tak jednoduse to nepujde. Pozadi musite obarvit drive, nez zacnete sazet
text, protoze jinak text zakryjete barevnym obdelnikem. Dokud ale text
neni vysazen, nevite, kam prijde. Kdyz mate odstavec nalamany na radky,
spocita se \penalty strankoveho zlomu. V tom okamziku se bud zjisti, ze
stranka ma jeste spoustu mista, nebo ze je preplnena a musi se vytisknout.
TeX sestavi \box255, kde je material pripadne s pruznymi meziodstavcovymi
vyplnemi, \output muze vkladat plovouci objekty (obrazky nebo tabulky),
pri vicesloupcove sazbe se box roztrhne na prislusny pocet kratsich boxu,
ktere se slozi vedle sebe. Az v tomto okamziku je mozno urcit, co kam
prijde. Pokud ma podklad zacinat ci koncit uprostred radku, je tu jeste
dalsi problem, protoze TeX srovna cely odstavec do jednoho dlouheho radku,
ktery rozlame podle aktualniho nastaveni \parshape a jinych registru.
Pokud se ma podbarvit hladky text bez exponentu a indexu, kde bude pevna
hodnota \baselineskip, pak je skutecne nejlepsi pouziti virtualniho fontu,
coz tu jiz bylo nekym navrzeno.

Ve Zpravodaji c. 1/2004 vysel muj clanek "Anatomie virtualnich fontu".
Jako jeden priklad uvadim podtrzeny font. Uplne stejne lze udelat font s
barevnym pozadim, jen misto podtrhavaci linky se da barevny obdelnik. Pak
jeste musite obarvit mezeru, coz se da udelat stejne, jako jsem podtrhaval
mezeru. perlovsky skript i makro, ktere jsem pouzil, je na
http://bulletin.cstug.cz/bul20041.shtml

Makro ma jiste nejake mouchy, v clanku pisu, ze se spatne podtrhne slovo
\TeX, podbarveni bude mit uplne stejny problem, protoze E jde pod sve
ucari.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz