ceske formaty v TeX Live

Petr Olsak petr at olsak.net
Fri Feb 25 16:58:43 CET 2005

On Thu, 24 Feb 2005, Petr Brezina wrote:

> Ad Petr Olsak, 23. 2. 2005, 17:43:59
> %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
>
> Dobry den.
>
> Od csplainu ocekavam, ze se bude ve vsech distribucich chovat stejne.

Ja bych to take ocekaval. Bohuzel, csplain sam o sobe zde neni panem
situace, ale musi vyuzivat v TeXove distribuci to, co tam je. Tj.
napriklad z TeXlive vykostili TeX a nechali tam jen pdfTeX.

> Jestlize vsak nekde je pro csplain pouzit skutecny TeX a jinde pdfTeX,
> ktery ma pouze nastaveno \pdfoutput=0, pak moje ocekavani je marne.

Me ocekavani je take marne. Souhlasim s Vami. Nicmene...

> Ve svych makrech muzu mit ruzne testy typu \ifx\ridicisekvence\undefined
> a nechtene se muzu trefit do nektere ridici sekvence, kterou ma pdfTeX
> "defined".

Pravdepodobnost "trefeni" je velmi mala. Navic, pokud chci programovat ve
svem dokumentu korektne, pak si svou ridici sekvenci na zacatku pouzivani
a testu typu \ifx naplnim kontrolovanou hodnotou (treba "\undefined", to
je jedno). Nenapada me primo zadna aplikace, kde potrebuji testovat
nahodne vymyslenou ridici sekvenci na hodnotu \undefined pred jejim
naplnenim.

> Jako TeXista nejsem prece povinen znat vsechny ridici
> sekvence, ktere jsou implantovany do pdfTeXu, a zamerne se jim
> vyhybat. Nebo treba zkuste nejakemu mene zkusenemu TeXistovi
> vysvetlovat, proc mu v csplainu z distribuce XYZ funguje nejaka
> specialita, zatimco v csplainu z distribuce ABC nikoli. Protext z te
> "slavne" trojkotoucove distribuce pouziva pro csplain dokonce eTeX.

Jak pouziva eTeX? S inicializovanymi nebo potlacenymi eTeXovymi primitivy?

> Jsem presvedcen, ze by bylo rozumne pozadovat, aby csplain ve vsech
> distribucich poskytoval pouze primitivy TeXu a prikazy, ktere jsou
> definovany v csplainu. Jak to tvurci jednotlivych distribuci udelaji
> (zda pouziji skutecny TeX, anbeo zda pouziji pdfTeX, eTeX ci pdfeTeX
> a prebytecne primitivy "undefinuji"), je jejich vec.

Bohuzel, csplain neditkuje podminky tvurcum distribuci TeXu, ale je to
naopak: csplain, pokud chce v tech distribucich existovat, se musi
prizpusobit. Muze se mi to nelibit, ale to je asi tak vse, co s tim mohu
delat.

Muzeme se bavit asi jen o tom, zda tvurci distribuce udelali uz tak
velky odklon od pozadavku kompatibility, ze bude nutne je pozadat, aby
z distribuce csplain zcela odstranili, protoze jinak v te distribuci bude
csplainem nazyvano neco, co z hlediska kompatibility csplainem neni.
Myslim si, ze momentalne k teto situaci nedoslo.

Osobne jsem asi ponekud vice tolerantni k tomu, kdyz binarka v TeXove
distribuci nabizi vice primitivu, nez jen ty, ktere jsou vyjmenovany
v TeXbooku. Dokonce me ani nedesi, ze vsechny tyto nadstavbove primitivy
neznam zpameti.

> Pokud nekdo ma potrebu pouzivat pdfTeX s vystupem DVI, nic mu nebrani,
> aby pouzil pdfcsplain a na zacatku svych dokumentu psal \pdfoutput=0.

Toto je pravda jen v distribucich, kde mam na vyber binarku TeX a pdfTeX.
Pokud ale tento vyber chybi, pak je vyse zminene konstatovani
bezpredmetne.

> [...]
> o sobe dosti nestandardni, a nemusim-li, nepouzivam ho, prece mam
> jednu poznamku k inicializaci csLaTeXu. Myslim, ze by vskutku bylo
> lepsi pri inicializaci csLaTeXu nacitat soubor pdftex-dvi.tex, jak se
> to dela pri inicializaci "puvodniho" LaTeXu. Kdyby se pouze nastavilo
> \pdfoutput=0, csLaTeX by se zacal vzdalovat od LaTeXu (coz by asi bylo
> v rozporu se soucasnymi snahami vyvojaru csLaTeXu) a mozna ze by to
> cinilo problemy pri pouzivani nekterych mezinarodnich balicku, ktere
> budou respektovat koncepci ze souboru pdftex-dvi.tex.

Asi ano. CSLaTeX by mel nacitat soubor pdftex-dvi.tex prave tehdy, kdyz to
tak dela i originalni LaTeX. Ale v csplainu ten soubor nacitat asi nebudu.

> S pozdravem
>
> Petr Brezina

Zdravim

Petr Olsak