Uvozovky z CSLaTeXu v LaTeXu s Babelem -- problém s kerningem

Petr Tesarik petr at tesarici.cz
Fri Dec 23 13:03:30 CET 2005

Dobrý den,

vyčerpávající odpověď je poněkud složitá, protože s kerningem uvozovek
je problém i v CSLaTeXu. Když odhlédnu od problémů řešitelných, jde
především o toto:

V kódování IL2 se používají CS-fonty, které mají definované kerningové
páry s levými i pravými uvozovkami. Protože v CSLaTeXu je chyba,
uplatní se kerning jenom u těch levých, takže o ty Vám asi jde. :) Pro
kódování T1 LaTeX používá standardně EC-fonty. Tam ale kerningy u
uvozovek definované nejsou, a neobjeví se tam pochopitelně ani při
jakékoli definici makra \clqq.

Možná Vás matou příkazy \kern v czech.sty. Ty ale slouží úplně k
něčemu jinému, a to k posunutí uvozovek k pravému okraji kuželky v
původních Knuthových CM-fontech. Jako levé se totiž v češtině
používají uvozovky, které mají stejný tvar jako anglické pravé a
jejich kresbu Knuth posunul směrem doleva, aby vpravo zůstávala
mezera. Pokud vím, v CS-fontech se dokonce ani žádný explicitní \kern
nepoužívá, všechno je obsaženo v metrice fontu.

Přeju krásné vánoční svátky,
Petr Tesařík