nova verze OFS

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Mar 16 09:34:54 CET 2004

On Wed, 25 Feb 2004, Anton Surda wrote:

> Chcem sa  podakovat p. Olsakovi za to ako podporuje a udrzuje pri zivote
> plainovsku komunitu, o ktoru na rozdiel od LaTexovej, sa nestara asi uz
> nikto (nemam prehlad o zahranici, ale nic nove som odtial osobne
> nezaznamenal). I ked sa vdaka jeho pocinom   priblizujeme k LaTexistom,
> kedze zaciname pouzivat cudzie makra, ktorym uz prilis nerozumieme, ale
> zrejme zivot je uz taky. Ja som nakoniec tento trend nastartoval uz pri
> epsf.tex, ktory som sa nikdy zvlast nesnazil pochopit.
> Staru verziu OFS hojne pouzivam.

Ja jsem se taky nikdy nesnazil epsf.tex pochopit do posledniho detailu a
spolecne s plain.tex jsou to jedina cizi makra, ktera pouzivam.

Pouzivani cizich maker bych chtel ilustrovat svym pribehem.

Asi v roce 1994 jsem tezce narazil, ze jsem pouzil epsf.tex. Nova verze
(tehdy v roce 1994) zacala pridavat pred vygenerovany \box makro
\leavevmode a diky teto zmene se mi rozsypaly vsechny obrazky v knize,
kterou jsem predtim delal. Pouzival jsem tam konstrukci

\vbox to..{\epsfbox{...}\vss}

a samozrejme, jakmile se uvnitr \epsfbox objevilo \leavevmode, tak se to
cele rozsypalo. V komentari k epsfboc.tex jsem si precetl, ze ten umelec,
co tam pridal \leavevmode, byl motivovan tim, aby mu to lepe fungovalo
v nejakych LaTeXovych centering prostredich. Docela jsem vypenil a prikaz
\leavevmode jsem z epsf.tex na sve distribuci vymazal. Takto jsem ho mazal
pokazde, kdyz jsem instaloval novou distribuci. Vzhledem k tomu, ze jsem
tim mel epsf.tex nekompatibilni s okolnim svetem, byl jsem nakonec nucen
po nekolika letech na vymazavani \leavevmode rezignovat a zalepit tento
nesmysl na urovni mych vlastnich maker, ktere jsem do te doby pro
spolupraci s epsf.tex vytvoril (samozrejme slo o to zabalit \epsfbox
pro jistotu do \hboxu).

Pote, co jsem udelal tuto negativni zkusenost s cizim makrem, jsem si
rekl, ze se pokusim nedelat zadne upravy svych uz zverejnenych maker tak,
aby se zmenilo jejich chovani. Snazim se ctit zasadu, ze pokud to nekdo
pouzije, pak to bude pouzivat porad stejne.

Priznam se, ze pri prechodu na novou verzi OFS pro plain (ktera zde byla
zminena) jsem tuto zasadu zcela nedodrzel, protoze jsem se pustil do
automatickeho zavadeni souboru definujicich kodovani, coz v predchozich
verzich nebylo. Mym cilem je vytvorit multijazykovy balicek pro plain
(vyrazne propracovanejsi nez babel) a postavit jej na OFS pro plain.
Z tohoto duvodu jsem obcas potreboval OFS mirne modifikovat pro tyto
potreby.

Pri prechodu na OFS pro plain verze Feb.2004 jsem pak sam na sve zmeny
naletel, kdyz jsem chtel studentum ukazat, jak zpracovavam skritpta.
Prestalo mi to fungovat a na datovem projektoru se objevily nejake chybove
hlasky. Slo o to, ze jsem si pomoci \characterdef predefinoval vlastni
makro. Pridal jsem tedy do verze OFS Mar.2004 dalsi vlastnost pro
\characterdef: nepredefinovava uz definovana makra, protoze prikazy
\characterdef se budou mnozit a budou nacitany podle potreby pri prechodu
do pozadovaneho kodovani automaticky. Mely by tedy ctit uz definovana
makra. Na zaklade toho jsem musel opravit kodovaci soubory pro OFS (napr.
ofs-8z.tex). V urcitem pripade totiz zase potrebuji, aby \characterdef
makro predefinoval, pokud se jedna o zname (a na kodovani fontu zavisle)
makro plainu (napr.  posledni dobou zminovany \copyright).

Zdravim

Petr Olsak