teror ze strany "open" licenci

Radim Gelner radim at gelner.cz
Tue Jun 8 15:28:47 CEST 2004

Dobrý den,

omlouvám se za odmlku.

Petr Olsak napsal(a):
> Nejsem si jist, zda lze patentovat nazev souboru v TeXovych distribucich.
> O to mi jde. Nepotrebuji patentovat tri pismena OFS v kontextu nazvu
> prumyslovych produktu, ale zabranit, aby existoval ve verejnych TeXovych
> distribucich soubor ofs.tex jine vyroby, nez ode mne.

Musel byste být schopen definovat termín "veřejné TeXové distribuce", aby měl v
kontextu licenčních podmínek Vašeho díla právní relevanci.

Kdyby se Vám to podařilo, docílil byste mimo jiné toho, že by se dílo s touto
licencí stalo F/OSS non-free, což asi nechcete.

A ani potom byste nemohl zabránit třetí straně, aby soubor se stejným názvem a
obsahem nijak nesouvisející s Vašim dílem umísťovala prakticky kam je jí libo.

> Uz jsem to zde
> zminil: ja (a mozna i nekteri dalsi uzivatele) chci mit jistotu, ze po
> prikazu "\input ofs" se bude muj dokument chovat ocekavanym zpusobem.
> Dalo by se to srovnat s vyuzitim knihovny, kdy uzivatel/programator
> chce mit jasno, jak se bude knihovna, kterou vyuziva, dale vyvijet a
> hlavne, kdo za ten vyvoj bude odpovidat.

Vím přesně, co je Vašim cílem, a v obecné rovině to považuji za zcela legitimní
a kompatibilní s F/OSS guidelines typu DFSG nebo Open Source Definition. Jen
zvolená metoda mi nepříjde vhodná.

Problém vidím v tom, že ve Vašem uvažování se překrývají pojmy název díla a
(například) název souboru.

Jak DFSG tak Open Source Definition umožňují licenčně chránit název díla.
Nespecifikují již, jaký druh licence by měl být použit, takže lze předpokládat,
že vyhovuje jak licence autorská, tak licence k ochranné známce, což potvrzuje
i obecný výklad.

Výkladem se též někdy před rokem a půl dospělo k tomu, že název díla != název
souboru, funkce, proměnné, metody, třídy, apod. Licenční omezení výše uvedených
funkčních částí (často souhrnně a nepřesně označovaná jako "filename
restrictions") jsou v oblasti F/OSS obecně považována za non-free.

Autorům díla, kteří jej chtějí šířít jako F/OSS -- tedy mj. umožnit tvorbu
odvozených děl, jinak to není F/OSS -- ale zároveň chránit kvalitu díla
originálního, se doporučuje zaregistrovat ochrannou známku a v licenčních
podmínkách ochranné známky specifikovat pravidla, která musí originální nebo
odvozený produkt splňovat, aby mohl být ochrannou známkou označen (například
trip-test, apod.).

> Je mozne patentovat nazev souboru? Ja si myslim, ze ne, ale mozna se
> mylim. Priznam se, ze jsem to moc nezkoumal. Dosud jsem si myslel, ze
> staci vuli autora proste napsat do dvou odstavcu a dalsi veci neresit.

Název souboru s pravděpodobností hraničící s jistotou jako ochrannou známku
zaregistrovat nelze.

Přesto, pokud by někdo používal při propagaci výrobku výrok (přeneseně i
například technický termín, číslo), jehož prostřednictvím by parazitoval na
známosti Vaší ochranné známky, mohl byste tomu zabránit.

Do podobného problému se dostala například společnost Berkley Software Design
(BSDI), když začala na začátku devadesátých let inzerovat telefonní číslo ve
tvaru 1-800-ITS-UNIX, ačkoli nevlastnila patřičnou licenci na ochrannou známku
Unix patřící v té době společnosti Unix System Laboratories.

--
Radim Gelner