teror ze strany "open" licenci

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Jun 4 17:08:19 CEST 2004

On Fri, 4 Jun 2004, Radim Gelner wrote:

> Takto formulovaná licence je s rozporu s Debian Free Software Guidelines
> (DFSG), pravidly, kterými se posuzuje "svoboda" software, jenž se má stát nebo
> již je součástí projektu Debian.
>
> Koliduje totiž s odstavcem 3. DFSG, který volně přeloženo říká: (Autorská)
> licence musí umožňovat tvorbu odvozených děl a jejich šíření ve stejné míře,
> jako licence díla originálního.

Tohle je vec, ktera me osobne taky vadi. Navic je v rozporu s autorskym
zakonem, alespon ceskym, protoze autorske dilo nesmi nikdo modifikovat bez
predchoziho svoleni autora. Knuthova licence zajistuje, ze TeX je vsude
stejny. Pokud by kazdy smel distribuovat odvozene dilo pod stejnym nazvem
ve stejne mire jako original, dostali bychom se do stavu, kdy stejny
texovy dokument da v kazde distribuci jine vysledky. Podobne by se me
nekdo mohl zeptat, jak ma na pocitaci cosi udelat. Ja bych mu sdelil, jak
to resi nejaky muj program. On by zjistil, ze ho uz ma v pocitaci, protoze
byl v jakesi distribuci. Zkusil by to a pak by mi vynadal, ze to
nefunguje. Ukazalo by se, ze autori distribuce dodavaji modifikovanou
verzi, ale nez uzivatel zjisti, ze to neni original, nesezene si verzi
primo ode me a neoveri si to, padaji cizi chyby na moji hlavu.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz