LaTeX a 50 Euro

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Jan 13 13:54:05 CET 2004

On Tue, 13 Jan 2004, Ladislav Bitto wrote:

> Je to dobry napad, to je pravda. Ked to nie je trestne/diskriminacne, tak
> by sa to mohlo bezbolestne pouzivat (a suma by mohla byt aj vyssia), vsak
> WORDisti su bohati.....

a proc by to melo byt trestne? diskriminace by to byla tehdy, kdyz by se
vybiral priplatek za neco, co clovek nemuze ovlivnit. Kazdy se muze sam
rozhodnout, v cem bude sve texty psat a komu je necha zpracovat a vydat. A
kdyz ho priplatek za Word vydesi, muze to udelat v LaTeXu, zvlast kdyz
LaTeX je pro vsechny operacni systemy zdarma. Navic existuje sharewarovy
plugin do Wordu, ktery prida funkci Save As LaTeX.

Kdyz me nekdo preda rukopis knihy psany na obycejnem psacim stroji, take
pozaduji za sazbu vic, nez kdyz to dostanu v elektronicke podobe, protoze
musim zaplatit pisarku, ktera to do pocitace pretuka. Kdyz je to jeste
navic napsane rukou (i to se jeste stava, a dokonce to bylo rusky v rukou
psanych bukvach), musim chtit dalsi priplatek, protoze pisarce to da vice
prace a za stejnou cenu by to nedelala. V jinem pripade, kdy delame nova
vydani knihy, v niz se meni jen malo a jen na jista mista se pridavaji
nove informace, me autor pozadal, abych mu poslal latexove verze. On sice
LaTeX neumi a nehodla se ho ucit a pro sve korektury si vypisuje latexovy
zdrojak, ale pochopil strukturu souboru a psal to primo v LaTeXu, takze
jsem s tim nemel moc prace. Samozrejme se to projevilo snizenim ceny. A v
poslednim pripade mi zakaznik dal primo LaTeXovy zdrojak s tim, ze mam
naskenovat obrazky, vlozit je do textu a zaridit tisk. Pak jsem si pocital
jen minimalni odmenu, protoze krome skenovani a jednani s tiskarnou jsem
vlastne s tim zadnou jinou praci nemel. Zadny vedec neni nucen jezdit na
konference a posilat abstrakty, ale kdyz nebude mit publikace, nedostane
granty, neprojde v atestacich a nebude mu prodlouzena pracovni smlouva.
Musi tedy uvazit, jestli zaplati 50 Eur, jestli se nauci LaTeX, jestli ve
svem oddeleni zamestna nekoho, kdo LaTeX umi, nebo najde nejakou firmu,
ktera prevod udela za nizsi cenu. je to proste obchod jako kazdy jiny.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz