znova obrazky :-)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Feb 27 16:05:30 CET 2004

On Fri, 27 Feb 2004, Luboš Kloc wrote:

> Jiste, ale o to tady neslo. Jde o to, ze i PNG by dnes uz slo vkladat
> beze zmeny, jen obalene prislusnymi operatory. Tim by se usetril cas pri
> zpracovani a ztratila by se jen kompatibilita s hodne starymi
> prohlizeci.

Neznam z hlavy popis formatu PNG, musel bych se nekam podivat (mozna to
mam na CD doma). Odepisu tedy obecne.

Graficky format delaji, strucne receno, 3 veci:

1. usporadani pixelu
2. kompresni algoritmus
3. hlavicka s informacemi nutnymi k interpretaci 1 a 2

Pri prevodu do PDF se precte hlavicka, ta se prevede na dictionary ve
formatu vyzadovanem v PDF, pak se pripadne hlavicka ukousne a zbytek se
vlozi jako datovy proud. Z prikladu, ktere se tu objevily, je zrejme, ze
PNG po vlozeni do PDF pouziva /FlateDecode Filter, tj. kompresni
algoritmus ZIP. Pokud PNG opravdu tento algoritmus pouziva a pixely jsou
usporadany po radkach nebo po sloupcich, pak by se dal pouzit tento
princip. Pokud se v PNG pouziva jiny kompresni algoritmus, ktery v PDF
podporovan neni, pak se to musi prezvejkat. Take mohou byt pixely ulozeny
zpusobem, ktery operator image nepripousti, napr. TIF muze mit obrazek
rozlozen do dlazdic, GIF muze byt inerlaced. Pak take nezbyva nic jineho
nez dekomprese, prerovnani a komprese.

Pokud jsem se minule vyjadril tak, ze se zdalo, jako by se dal obrazek v
PNG vlozit tak, jak je, omlouvam se za zkrslovani. V pripade JPG to tak
ale je, tam se vytahnou informace z hlavicky, vlozi se do slovniku, ale
datovy proud je obsahuje take. V distribuci GS je PS soubor, ktery umi
zobrazit JPG. Obrazek se nejprve (pomoci /DCTDecode Filter) otevre jako
normalni soubor, ktery lze cist. Prectou se jenom rozmery obrazku, ktere
jsou nutne pr spravnou transformaci. Pak se soubor zavre, vytvori se
dictionary pro image a soubor se znovu cte pres prislusny filtr.

> S pratelskym pozdravem
>
> Lubos Kloc

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz