znova obrazky :-)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Feb 27 13:39:09 CET 2004

On Fri, 27 Feb 2004, [windows-1252] Luboš Kloc wrote:

> A je opravdu zbytecna? Muze byt v PDF souboru vlozen obrazek primo
> v PNG formatu, aniz by to prohlizecum delalo potize?

PDF vychazi z PS. Jak to funguje v PS vim zcela presne, v PDF je to hodne
podobne. V PS Level 2 se bitmapa zpacuje operatorem image, ktery jako
jediny parametr ma "dictionary", v nemz jsou vsechny udaje, zejmena
informace, kde se vezme ta bitmapa. Stejne jako v unixech je vsechno
soubor, dokaze i PS a PDF otevrit skoro cokoliv jako soubor. Pak existuje
operator Filter, ktery na vstupu ocekava objekt typu soubor a na vystup
take posila objekt typu soubor. Objekt (v PS to muze byt i externi soubor)
se tedy nejak otevre, aby se to tvarilo jako soubor, predhodi se jeden
nepo posloupnost filtru s kompresnimi algoritmy a na konecnem vystupu je
surova nekomprimovana bitmapa, kterou umi operator image vyrastrovat.
Napr. barevne fotky pouzivaji v PS a EPS kompresi JPEG a navic jsou
zakodovany pomoci ASCII95, aby byly textove, nikoliv binarni. V PS se tedy
mezi komprimovana data a operator image vlozi:

/ASCII95Decode Filter /DCTDecode Filter

V PDF jsou binarni data, takze staci /DCTDecode Filter

Neni vubec na zavadu, kdyz je kazdy obrazek v PDF komprimovan jinak.
Informace o tom, kde se najdou data a jakymi filtry se maji prohnat, je
povinna. Pokud se vsechny obrazky zkomprimuji stejnym algoritmem se
stejnymi parametry, pak z hlediska vysledneho souboru a interpretu, kterym
se to bude zobrazovat, se vubec nic neusetri. PDF se tvori jednou (nebo
pri ladeni nekolikrat), ale vetsinou se predpoklada, ze jej bude opakovane
otvirat mnoho uzivatelu. Rychlost tvorby tudiz nema byt urcujici, vse by
se melo podridit kvalite a rychlosti zobrazovani (a melo by se rozhodnout,
zda je soubor urcen k prohlizeni na obrazovce, promitani na platno, tisk
na stolni tiskarne, tisk na digitalnim stroji nebo na osvit, pro kazdy
pripad je vhodne jine zpracovani obrazku).

> Lubos Kloc

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz