Prvni radek jinym pismem

Stepan Kasal kasal at ucw.cz
Fri Dec 17 07:52:45 CET 2004

Ahoj Matousi,

On Thu, Dec 16, 2004 at 08:53:26PM +0100, Matous Jan Fialka wrote:

> Ted opravdu nevim, jestli Vam spravne rozumim... Jestli spravne rozumim
> metode, kterou navrhujete, tak vubec nechapu, jak by to mohlo fungovat.

Predstavuji si, ze napisete makro, ktere bude vypadat asi takto:

\prvni #1|{%
  \noindent
  \line{\smallcaps #1\unskip}\penalty 0
  \ignorespaces
}

Pouziti bude asi takoveto:

\prvni
Zde zacina text, k tery vyjde na prvni radku | a odsud uz se to sazi
na druhou...

Jak to muze fungovat?  Nejprve si cely text vysadim v pismu urcenem pro
prvni radku (\smallcaps), a tim si najdu vhodna mista pro zlom prvni radky,
podle toho rucne doplnim znaky | a je to.  Pokud se mi vysledek nekde
nelibi, mohu ho rucne doladovat.

Poznamka pro teoretiky: vzhledem k tomu, ze TeX hleda optimalni zlom celeho
odstavce, neni zmineny zpusob idealni.  Bylo by lepe vysadit vsechny
odstavce s \parshape 2 0 \hsize 0 \maxdimen .
Nicmeme ani tento postup nevylouci nutnost vyslednou sazbu rucne doladit,
muze se totiz stat, ze prvni dva radky budou vizualne nekompatibilni
(rozpaleny a stazeny).

Zdravim,
	Stepan