Prvni radek jinym pismem

Matous Jan Fialka fialka.tex at seznam.cz
Fri Dec 17 08:50:48 CET 2004

Dobry den znova.

Tak jsem odhalil zvlastni chovani makra pri tucnem rezu. Jak je to mozne? Je
to fakt divne a vubec nechapu, cim to. Schvalne si to zkuste. Nevadi mi to,
protoze tucnou prvni radku nepotrebuji, ale zajimalo by me, cim to? :-)

Testoval jsem nasledujici pisma pro prvni radek, pricemz hlavni pismo
testovaciho dokumentu bylo csr17 (testovaci text byl prvni odstavec te
pohadky):

\chyph \baselineskip=20pt \parskip=\baselineskip \parindent=0pt \hsize=13cm

csr17    (ok)
csti17   (ok)
csdunh17 (ok)
cscsc17  (ok)
csb17    (radek je kratci, predcasne rozdelene slovo? kra-lovstvi)

Tak a ted si zkuste jeste nastavit (pokusne) \hyphenation{kralov-stvi} (s
diakritikou samosebou) a zjistite zajimavou vec. Na prvnim radku, ktery
chceme tucne a ktery predtim TeX rozdelil jako kra-lovstvi se pokusi zcela
nesmyslne rozdelit kralovs-tvi, ackoli ma prikazano neco jineho. Vsechny
ostatni odstavce s ostatnimi pismy pro prvni radku rozdeli spravne. Abychom
ho jeste potrapili, tak mu nastavime treba \parindent=2\baselineskip a hle!
V odstavci, kde chceme prvni radek tucnym rezem rozdeli nesmyslne slovo
"celem" jako ce-lem, ackoliv by se na tu prvni radku veslo zcela objektivne
a radek je opet kratci. Proc to asi dela? Nerozumim tomu. Zjevne dochazi u
tucneho rezu k nejakemu zvlastnimu ovlivnovani deleni slov. Uz jsem na to
narazil tusim pred rokem v jine situaci...

Krasny de preje,

s uctou,

--
Matou\v{s} Jan Fialka aka Nakladatelstv\'{i} Ligatura