TeXLive - uspornejsia tlac cez dvips a gs , tetex a print on Linux

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Fri Aug 13 09:24:26 CEST 2004

Pavol Kucerak wrote:

>Vdaka,

>Myslim hlavne velkost suboru, lebo od toho zavisi aj rychlost, resp. cas tlace.
>Aj ked to zavisi od inych veci. Ako som spominal, tlaciaren mame pripojenu
>cez win. a tcp ip siet, a tato siet je dost rychla, asi 100mb/s. Tlaciaren je
>HPLJ2200. Ale uz som prisiel na to, ako sa da na nu tlacit postscipr. subor
>priamo, z prikazoveho riadku (win XP):
> print /d:port-tlaciaren subor.
>kde port-tlaciaren je sietova adresa tlaciarne v mojom pripade.

S tou rychlosti a velikosti souboru to neni tak jednoznacne. Je dobre si
uvedomit, ze na konci
tiskoveho procesu je vzdycky rastrovy obraz stranek v rozliseni tiskarny.
Pokud tiskarne tento rastr rovnou poslete, je to veliky soubor, takze
prenos trva dlouho,
ale tiskarna uz ho nemusi nijak zpracovavat a rovnou tiskne.
Naproti tomu tiskovy soubor v nejakem "vyssim" jazyce (PCL, PS ...) je
maly a prenese
se rychle, tiskarna ho ale musi nejdrive vyrastrovat a jeho zpracovani
ji proto trva
dele. Zalezi na konkretnich okolnostech pripojeni a typu tiskarny, ktery
proces je delsi.
Nejhorsi je ovsem situace, kdy je rastrovy obraz "zabaleny" treba v PS a
je v jinem
rozliseni, takze tiskarna ho musi cely prerastrovat. Pak jsou dlouhe oba
procesy.

>Len este neviem, ako takto urobit obojstrannu tlac. Vie niekto?

Pokud vim, tak vetsina HP tiskaren pouziva PJL (Print Job Language),
bohuzel ale
nikde nebyva dokumentovano, ktere konkretni PJL prikazy ta ktera tiskarna
podporuje.
Jednou z moznych cest je odchytit vystup z originalniho driveru tiskarny
pri pozadovanem nastaveni parametru do souboru a pak tam uvedene PJL prikazy
poslat tiskarne jako prolog pred vlastnim PS souborem. Jen je potreba
zmenit typ
vstupniho souboru na PS, pokud v PJL hlavicce je uveden.  O PJL se lze
dozvedet
nejake informace na netu, nema smysl, abych se o tom tady podrobne
rozepisoval.

Preji hodne zdaru,

           Lubos Kloc