Zlate stranky a NTS

Petr Olsak petr at olsak.net
Sun Aug 8 22:03:39 CEST 2004

On Sat, 7 Aug 2004, arnost wrote:

> [...]
> uz je vicemene jasne, ze TeX na podobnou ulohu nestaci, protoze se zde
> jedna zejmena o sofistikovany algoritmus strankoveho zlomu, kde je nutno
> optimalizovat vice stranek najednou. kolega nalezl nejake clanky
> tykajici se podobne problematiky a zda se, ze existuji celkem uspesne
> pristupy zalozene na simulovanem zihani.
>
> rad bych vyrobil jakysi funkci prototyp urceny k porovnani ruznych
> heuristik. idealni mi k tomuto pouziti pripada NTS, ale kdyz jsem
> rekognoskoval stranky tohoto projektu, prislo mi, ze neni moc zivy.

Je to pravda: NTS neni zivy. Slysel jsem z dobre informovanych mist, ze
ten projekt v podstate prestal existovat. Vyschl financni zdroj od Dante.
Po projektu zustal jednak e-tex, ktery mirne udrzuje, ale podle poslednich
zprav asi moc nerozsiruje, autor e-TeXu. Naposledy pred asi mesicem v nem
nasli letitou chybu pri alokaci \toks s cisly vetsimi nez 255, kdy jim to
zacalo delat core dumpy. Autor velice rychle zareagoval a chybu opravil.

Druhak po projektu NTS zustal TeX prepsany do javy, ale asi bez dalsiho
pohybu a ani nevim, kde to roste.

Pro informaci: eTeX bude v novem TeXlive implicitni formator, LaTeX a
hlavne ConTeXt se uz bez nej neobejdou. Mozna to podvede k dalsimu
rozvoji. Ovsem od weboveho zdroje, ve kterem je TeX a eTeX napsan, se da
jen velice spatne odpichnout k novejsim progresivnim metodam. Vim to
z vlastni zkusenosti, taky jsem se v tom webovem zdroji vrtal.

> chtel jsem se zeptat, ma-li nekdo s NTS zkusenosti, pripadne nejake jine
> zkusenosti tykajici se podobne masivniho zasahu do strankove rutiny TeXu
> (bude zjevne potreba zavest nove penalty, zmenit vypocet ohodnocovaci
> funkce atd)

Zkusenosti nemam.

Spolecne s panem Ginzlem mame zatim jen na urovni startovni faze
dohodnuto, ze bychom se pokusili udelat naslednika TeXu (napsaneho v
prehlednem a dukladne dokumentovanem zdroji v C). Protoze ale pan Ginzel
se v te veci naposledy angazoval pred rokem, taky to vidim blede, zda se
to vubec podari rozjet.

> predem diky za jakokouli reakci

Zdravim

Petr Olsak