Prolozene pismo

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Apr 21 12:08:02 CEST 2004

On Wed, 21 Apr 2004, [windows-1252] Luboš Kloc wrote:

> K odpovedi se jaksi nikdo nema, tak bych zkusil alespon nekolik obecnych
> poznamek, protoze jsem plainista a v baliccich LaTeXu se moc nevyznam.

LaTeXove balicky to v principu delaji stejne jako makro Petra Olsaka z
TBN.

> Podstata reseni je v tom, ze se mezi znaky prida nejaka dodatecna mezera.
> To ovsem pusobi znacne problemy pri dalsim zpracovani odstavce, protoze
> se ztraci informace o slovu jako celku. Pokud by melo fungovat i
> automaticke deleni slov, t.j. treti pruchod algoritmem radkoveho
> zlomu, muselo by to byt nejake velice sofistikovane makro.

Natolik sofistikovane makro si nedovedu predstavit.

> Naproti tomu, pokud jsou ty zvetsene mezery mezi znaky soucasti
> metriky fontu, TeX je vubec nevnima a vsechny jeho algoritmy zlomu
> funguji normalne bez jakychkoliv problemu. Proto je reseni pomoci
> virtualniho fontu mnohem cistsi, snadnejsi a pro rutinni pouzivani
> prostrkaneho textu asi jedine vhodne.
> Nedovedu si ted vybavit, jestli je nekde v ceske literature podrobnejsi
> popis tvorby virtualniho fontu, treba nekdo napovi.

Urcite v TST. PL by se dal jednoduchym skriptem prevest na VPL, zvetsily
by se sirky znaku, zustal by kerning, musely by se vyhazet ligatury, a
pokud by vadilo, ze zvetsena mezera by se vkladala vzdy za znak, pridal by
se posun na vycentrovani. Da se to napsat v libovolnem skriptovacim jazyce
za par minut.

> Neni mne prilis jasne, proc Vase instalace odmita znak ^^X, ale mozna
> novejsi verze LaTeXu tyhle znaky definuji z nejakeho duvodu
> jako nedovolene (catcode 15). Petr Olsak obvykle ve svych makrech

Uvedomte si, ze jen nekolika znakum prirazuje kategorii tex, zbytek se
nastavuje ve formatu. Je prirozene, ze laTeX nastavi neco jinak nez plain.
Ja jsem si zminene makro z TBN ulozil do souboru proklad.tex a na jeho
zacatek jsem pripsal \catcode 24=12

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz