Prolozene pismo

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Wed Apr 21 11:10:21 CEST 2004

K odpovedi se jaksi nikdo nema, tak bych zkusil alespon nekolik obecnych
poznamek, protoze jsem plainista a v baliccich LaTeXu se moc nevyznam.

Podstata reseni je v tom, ze se mezi znaky prida nejaka dodatecna mezera.
To ovsem pusobi znacne problemy pri dalsim zpracovani odstavce, protoze
se ztraci informace o slovu jako celku. Pokud by melo fungovat i
automaticke deleni slov, t.j. treti pruchod algoritmem radkoveho
zlomu, muselo by to byt nejake velice sofistikovane makro.
Naproti tomu, pokud jsou ty zvetsene mezery mezi znaky soucasti
metriky fontu, TeX je vubec nevnima a vsechny jeho algoritmy zlomu
funguji normalne bez jakychkoliv problemu. Proto je reseni pomoci
virtualniho fontu mnohem cistsi, snadnejsi a pro rutinni pouzivani
prostrkaneho textu asi jedine vhodne.
Nedovedu si ted vybavit, jestli je nekde v ceske literature podrobnejsi
popis tvorby virtualniho fontu, treba nekdo napovi.

Neni mne prilis jasne, proc Vase instalace odmita znak ^^X, ale mozna
novejsi verze LaTeXu tyhle znaky definuji z nejakeho duvodu
jako nedovolene (catcode 15). Petr Olsak obvykle ve svych makrech
pouziva ^^X jako "ostatni znak" (catcode 12), ktery se nikdy
nevyskytne ve zpracovavanem textu. Priradi se na konec a pak se
testem na nej ukoncuje zpracovani parametru. Zkuste ho nahradit
nejakym jinym "ostatnim" znakem, ktery se ve vasich prostrkanych textech
urcite nevyskytne, a pritom nebude chapan jako nedovoleny.
Treba znak " (uvozovky) by se v beznych TeXovych zdrojacich take nemel
vyskytovat.

S pranim uspechu,

       Lubos Kloc