Off topic: LaTeX -> PDF

Milan Vancura milan at ucw.cz
Tue Oct 21 11:19:01 CEST 2003

> - Byla tam vyzva k vytvoreni prislusnych tabulek, ale nenasel jsem
> zadnou odezvu. Existuji tedy vubec CMap nebo ToUnicode tabulky pro
> bezne pouzivane ceske fonty?
> - Pokud pdfTeX tabulky sam generuje, na zaklade ceho to dela? Na zaklade
> nazvy glyfu, na ktere se dle uvedene diskuse "nelze spolehat"?

Nelze se na ne spolehat v cizich PDF dokumentech vytvorenych neznamou cestou.
Naopak sazeci program ma kompletni informaci, co dava na vystup, zna kodovani
pouzitych fontu - v TeXu preci vime, ze tento font je v T1, tento v iso-8859-2
apod. Tim take odpovidam na otazku ohledne tech prevodnich tabulek. Nejsou
zadne potreba, uz to kodovani samo o sobe je tou tabulkou.

Oproti tomu ve vyslednem PDF dokumentu je velmi casto pouzita pouze podmnozina
fontu s urcitym vyberem znaku podle naprosto nahodneho kodovani. Typicky
priklad:

v dokumentu ma byt fontem F1 vypsano pouze Ahoj, proto bude z fontu F1 ulozena
pouze nasledujici podmozina s timto kodovanim:

1: A
2: h
3: o
4: j

A text bude vypadat (<01><02><03><04>).

Vidite, ze kdyz pak nekdo jiny vidi uz tento PDF dokument, nema zadne zname
kodovani a neni se "ceho chytit" - pokud k tomu ten sazeci program nedoplnil
jeste /ToUnicode tabulku. Vidite, ze ten sazeci program to muze udelat naprosto
bez namahy, on VI VSE, CO POTREBUJE. Oproti tomu "ctenar" bez te tabulky nevi
nic...

Kdybych se nevyjadroval pochopitelne, bombardujte me klidne znova, pokusim se
to vysvetlit jeste jinak. Nedokazu uz tolik posoudit, jestli pro noveho cloveka
jsou me popisy dostacujici pro predstavu, jak to vlastne funguje.

> - Lze vytvorit dokument podle standardu i bez pouziti pdfTeXu, t.j.
> pri tvorbe PDF pres dvips a ghostscript nebo distiller?

To bohuzel nemam v praxi poradne odzkousene, abych byl schopen dat
kvalifikovanou odpoved.

Milan Vancura