nekolik dotazu ohledne LaTeXu

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Dec 15 12:57:15 CET 2003

On Sat, 13 Dec 2003, Martin Sanda wrote:

> Dobry den!
>
> Chtel jsem se zeptat na nekoli dotazu, ktere se mi postupne vynořili pri praci
> s LaTeXem
>
> 1) je mozne v LaTeXu sazet ruzne siroke sloupce? Napriklad dva sloupce,
> pricemz jeden je dvakrat sirsi nez druhy? Pokud bych si chtel vymyslet jeste
> vic, tak by bylo hezke, pokud by ty sloupce vzajemne na sobe nezavisle
> prechazely na dalsi stranku, pricemz ten uzsi by byl stale na vnejsi strane.

Da, ale neni to uplne snadne. V jednom ze Zpravodaju vysel clanek o sazbe
vicejazycnych dokumentu a je tam priklad na cesko-reckou bilingvu, kde v
jednom sloupci je text recky a v druhem cesky. dost veci se tam dela
rucne, ale najdete tam inspiraci. Bylo to v cisle 4/1997.

> [...]
> nenasel, i kdyz uznavam, ze moje anglictina je velice spatna.
>
> Napadlo me take, ze bych ten druhy uzky sloupec mohl sazet jako poznamka na
> okraji,. ale to asi neni idealni.
> Nebo to sazet pomoci parboxu?
>
> 2) je mozne nejakym zpusobem zaridit, aby napr pri pouziti baliku palatino
> nebo bookman byly hacky napriklad nad pismenkem t sazeny spravne, tj ne s
> pouzitim apostrofu? Pokud se takove ť ci ď dostane na konec slova (neboť,
> teď, rtuť), ma clovek silny dojem, ze je to vskutku mineno jako apostrof a ne
> jako hacek. Pouzitim ttf? Jak to zaridit?

Problem je v tom, ze ty fonty nejsou ceske, ale pocestene, a spravny hacek
pro t a d ve fontu neni.

> 3) Kdesi ve starsim zpravodaji jsem se docetl o myslence, pouzivat pro uzke
> sloupce pismenka s modifikovanou sirkou, coz me pomerne dost zaujalo. Chtel
> jsem se zeptat, zda-li se v teto veci neco deje, nebo to pouze odpociva coby
> dobry ale prozatim nerealizovany napad.

Ten clanek napsala Mirka Misakova (2/1998) a perlovske skripty, ktere na
to pouzivala, byly zdarma na webu (mozna tam jeste jsou). Take to umi pdftex
-- je to popsano v disertaci Han The Thanha, ktera vysla v jednom z
TUGboatu. Take o tom vyjde v pristim roce clanek ve Zpravodaji (od Vita
Zyky).

e-mail: wagner at cesnet.cz