klikaci TeX ?

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Aug 29 12:41:14 CEST 2003

On Fri, 29 Aug 2003, Pavel Jindřich Řezníček wrote:

> vyskakovaci nabidku - hlavne pro zkraceni psani dlouhych prikazu. Dovedu
> si predstavit, ze pokud bych se umel napojit na knihovnu KPathSea, mohl
> bych takto v jakemkoliv miste zdrojaku sestavit seznam vsech dostupnych
> (a jen tech prave dostupnych) prikazu, citacu ci prostredi. Mohl bych

No nevim... Ja jsem se podival do sveho souboru pro syntax hiliting, kde
mam jenom ty nejzakladnejsi primitivy a makra pro plain a LaTeX, ktere
jsou tedy dostupne vzdy. Je jich priblizne 1500. Pokud by se skutecne
analyzoval kod dostupnych baliku, jeste by se tam pridaly hory vnitrnich
maker. A ted si predstavte, ze si pisete svuj pomocny balicek. Zalozite
soubor mujstyl.sty a chcete napsat \ProvidesPackage{mujstyl}, jenze to
nejde, protoze se jeste nevi, ze to bude pro LaTeX2e. Dokonce ani nemuzete
pouzit \NeedsTeXFormat... Take nepoznate pozadovany pocet parametru z
pouhe definice makra, zejmena ne u LaTeXu. Makra totiz funguji tak, ze
podle manualu vyzaduji napr. 5 parametru, ale podle definice chteji 3
parametry a zbyle 2 nechaji ve vstupnim proudu. Na konci expanze se zavola
dalsi makro, ktere spotrebuje zbyle 2 parametry. System, ktery tedy bude
nabizet makra a parametry se da napsat pouze rucne.

> take zjistit, jestli nepotrebuji zadat treba jeste jeden parametr k
> predchozimu prikazu (plovouci info, ktere mi vypise paramerty a naznaci,
> ktery zrovna pisu).
>     Nevim. Ale libilo by se mi udelat z TeXu neco, co by korespondovalo
> pojmu "RAD", Rapid Application Development, Bleskurychly vyvoj aplikaci.
> Bylo by to takove "RTD", "Rapid Typographics Development", Bleskurychly
> vyvoj sazby. Myslim, ze neco takoveho by dalo TeXu trochu lesku
> soudobych trendu v programovani.

Pokud potrebuji casto psat dlouhou konstrukci, udelam si na ni vlastni
makro. Na casto opakovane veci, ktere potrebuji ve svych dokumentech, mam
vlastni balicek, ktery je resi pro me jednoduchym zpusobem. Kdyz treba
chci, aby delka stranky byla priblizne 147mm, ale tak, aby se na
\textheight vesel cely pocet radku a po prepoctu teto hodnoty zustal
zachovan puvodni soucet \textheight+\footskip, napisu \Layout=147mm a
nemusim si vzpominat, jak ty vzorecky vypadaji. Podobne mam reseny dalsi
opakovane konstrukce, takze nejhorsi byly prvni dve knihy, ted uz vse
delam snadno.

Mimochodem, zkousel jsem XML editor, ktery take umi nabizet tagy, ktere
jsou v danem miste dokumentu povolene. V DocBooku je jich podobna spousta
jako pocet maker a primitivu v LaTeXovem dokumentu. Nedovedu si
predstavit, ze bych takovym zpusobem psal. Nez najdu v tom seznamu <para>
nebo se jen te nabidky zbavim, napisu v obycejnem editoru nekolik radku
textu.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz