klikaci TeX ?

Pavel Jindřich Řezníček pavel.jindrich at tiscali.cz
Fri Aug 29 12:05:58 CEST 2003

Jedna vec jsou WYSIWYG editory, ktere pracuji podobne jako napr. Word -
ale zkusme se zamyslet jeste nad jinou moznosti. Mene klikaci.
    Me osobne fascinuje vyvojove prostredi, kterym disponuji nektere
programovaci nastroje, jako napr. Borland Delphi (tam se tomu rika
CodeInsight) nebo M$ Visual Basic (IntelliSense). Primo pri psani kodu
na vas vyskakuji ruzne "intelligentni" nabidky, seznamy prikazu, funkci,
promennych, konstant, objektu a jejich vlastnosti... a pritom vam nijak
neprekazi. Vybirate si z nich jednoduse pomoci sipek, pak stisknete
Enter a kyzene slovo se objevi v textu, nebo je ignorujete, pisete dal a
ony zmizi. Reknete si: Lidicky, jak jen se ten prikaz jmenoval? Zacinal
nejak na M... Napisete tedy M, pote stisknete Ctrl+mezeru - a objevi se
seznam prikazu zacinajicich na M. Cili zrejme neco podobneho, jako umi
WinEdt.
    WinEdt nepouzivam, ale zkousel jsem takto upravit TeXShell Dirka
Struveho, freeware psany v Delphi, ktery se ke mne dostal v TeXLive.
Zatim ma uzivatel moznost "nasbirat si" nejuzivanejsi prikazy a pouzivat
vyskakovaci nabidku - hlavne pro zkraceni psani dlouhych prikazu. Dovedu
si predstavit, ze pokud bych se umel napojit na knihovnu KPathSea, mohl
bych takto v jakemkoliv miste zdrojaku sestavit seznam vsech dostupnych
(a jen tech prave dostupnych) prikazu, citacu ci prostredi. Mohl bych
take zjistit, jestli nepotrebuji zadat treba jeste jeden parametr k
predchozimu prikazu (plovouci info, ktere mi vypise paramerty a naznaci,
ktery zrovna pisu).
    Nevim. Ale libilo by se mi udelat z TeXu neco, co by korespondovalo
pojmu "RAD", Rapid Application Development, Bleskurychly vyvoj aplikaci.
Bylo by to takove "RTD", "Rapid Typographics Development", Bleskurychly
vyvoj sazby. Myslim, ze neco takoveho by dalo TeXu trochu lesku
soudobych trendu v programovani.
    Myslim, ze by se psani v TeXu podstatne zjednodusilo; treba v Delphi
takoveto pomucky usetri hodne casu, ktery bych jinak stravil listovanim
v napovede.

Pavel Reznicek