Propagace a sireni TeXu - delsi

Viktor Patras viktor.patras at post.cz
Mon Aug 18 12:02:44 CEST 2003

Dobry den,
jsem studentem DFJP Univerzity Pardubice a pracuji v LaTeXu a
pracuji ve Windows:

>- jak jsem se k TeXu dostal?

v diskusi s kamaradem o tom, ze s Wordem je vic problemu nez
uzitku, mi povida, ze pod Linuxem existuje TeX. I tak jsem si sedl k
internetu a hledal vice informaci o tom, co to je, jak to funguje a jestli
to existuje pod Windows. Nasel jsem CSTUG, na jejich strankach
odkaz na (trochu starsi) navod k instalaci MikTeXu a podle nej
postupoval.

>- kdy (jak dlouho pouzivam TeX)?

v lete 2002.

>- k cemu a kde jej pouzivam?

prevazne ve skole (doma jsem jen pres noc a to spim) na
semestralni prace, sazbu skript a rysuje se diplomka, a pak jeste
ruzne dalsi jednotlive tiskoviny (zivotopis, zadosti a dalsi veci, ktere
se pouze tisknou a nikomu neposilaji (jinak je obvykle treba Wordu)).

>- jake problemy me trapily na zacatku?

trochu narocnejsi na orientaci v pojmech a strukture fungovani pro
Windowsistu, ale chapu to jako samozrejmou vec pri osvojovani
sloziteho produktu a obvykle, po zvladnuti mi to prijde, jako ze to
vlastne bylo jednoduche a na problemy rychle zapomenu.

>- podle ceho jsem se ucil TeX?

navodu, ktere jsem stahl ze stranek CSTUGu, pripadne dalsich
jednotlivcu (Ne prilis strucny uvod do systemu LaTeX), pak jsem si
koupil i LaTeX pro zacatecniky, ale prevazne z diskuse a jejiho
archivu.

>- co mi chybi dnes?

snad ani nic, vychazim z toho, ze si musim vzdy poradit s tim co
mam.

>- kolik lidi jsem privedl k TeXu?

bohuzel, zatim 0, u nas jsou vsichni "Word-guru"

>- mohu neco nabidnout? (treba odkaz na uzitecnosti na svych
strankach)

rad bych, no zatim mi prijde, ze nic moc neumim a neni proto moc
co nabizet.

>- jsem clenem sdruzeni? Proc ano? Proc ne?

samozrejme ano. Mam zvlastni predstavy o svete mimojine
vzhledem k tomu, ze jsem kdysi take zalozil a dodnes delam
tajemnika v jednom sdruzeni, tak mi prijde prirozene se spolecne
prihlasit k nejake myslence a podporovat ji jako organizovana
skupina, ktera ma vzdy vetsi slovo nez jednotlivec. Pak jsem rad,
kdyz mohu krome te "filozoficke" podpory podporit i financne ty cleny
sdruzeni, kteri pripravuji podklady pro dalsi vyvoj (www stranky, knihy
a navody, ziskavaji a privazeji nove informace ze sveta vyjezdy na
mezinarodni konference atd.).

>- ctu tuto konferu? (anonci bych dal samozrejme i jinam)

ano, ctu.

>- vyuzivam stranky a archiv CSTUGu a CTANu? Jak casto?

ano, vyuzivam pro nove informace, odkazy a vubec zakladni
orientaci v ceskem TeXovem prostredi. V archivech se snazim s
vetsimi ci mensimi uspechy hledat v archivu konference (odkaz na
gophera mi chvilku funguje, chvilku ne - myslim si, ale ze to asi bude
problem na mem prijimaci) a jinak ruzne styly, o kterych se nekde
doctu a nejsou standardne v instalaci TeXLive.

Prijemny den,

Viktor Patras