Propagace a sireni TeXu - delsi

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Aug 15 10:39:35 CEST 2003

On Thu, 14 Aug 2003, Vojtech Hala wrote:

Pridavam take sve odpovedi...

> [...]
Kolega z prace prinesl instalacni diskety starickeho CSTeXu s tim, ze v
Kanade TeX pouzivaji, on by ho chtel take a mam vyzkouset, jak se to
instaluje a spousti. Take mi pujcil ucebnici LaTeXu. Pritom jsem zjistil,
ze to je ten spravny system, kterym si mohu sazet navody k programum,
ktere jsem delal na zakazku. A dokonce to mohu naucit sekretarku.

Zacal jsem nekdy ke konci roku 1991

Ke zpracovani vsech textu pocinaje soukromymi dopisy pres komercni
vyuziti: knihy, pozvanky na ruzne akce, propagacni plakaty, reklamy,
elektronicke dokumenty v PDF, sazba primo z databaze (MySQL) nebo
prostrednictvim XML. V hlavnim zamestnani pouzivam LaTeX pro psani
vedeckych publikaci a nejruznejsich zprav vcetne internich informaci.

Neexistence ceske literatury a nemoznost koupit zahranicni, prestoze uz
bylo po revoluci. Nastesti mi v zacatcich velmi pomohl zejmena Karel
Horak.

Jmeno te ucebnice LaTeXu si nepamatuji, mam to nekde doma napsane. Pak
jsem pouzil Gentle Introduction to TeX stazeny z Internetu (nepisu z webu,
protoze ten jeste v te dobe neexistoval a Internet v Ceskoslovensku byl
take v plenkach, puvodne jsme byli pripojeni na EARN). Zahranicni knihy se
daly kupovat jen v omezene mire. TeXbook jsem si mohl objednat, ale nikdy
mi ho neprivezli. Kdyz to trvalo rok a kamarad byl zrovna sluzebne v
Dansku, objednavku jsem zrusil a pozadal jsem kamarada. Ucil jsem se tedy
z dokumentovanych maker Mainz Distribution a ze zdrojaku LaTeXu. Dalsi
zahranicni knihy jsem ziskal, az kdyz je pro cleny zajistil CSTUG.

Vic casu na to, abych se mohl aktivneji podilet na vyvoji LaTeXu a
pridruzenych programu.

Tezko rici. Nektere jsem k TeXu privedl, nekterym jsem pomohl v ruznych
fazich, nekterym jsem pujcil TeXLive, aby si to meli z ceho nainstalovat.
Celkem tech lidi byly desitky, ale mozna nekteri z nich zase TeX opustili,
zatimco jinym radim opakovane, jak resit nejake problemy.

Asi nemusim odpovidat...

Zpocatku jsem vahal, ale to bylo v dobe, kdy jsem jeste nevedel, co vse
LaTeX umi. Ke clenstvi me zlakaly 2 veci:

1. financni = vyrazna sleva na EuroTeX 92
2. pocit, ze jsem dostal zadarmo vyborny program a ze bych to mel nejak
vratit. Napriklad tehdy neexistoval program pro cesky rejstrik, ktery jsem
nutne potreboval a rikal jsem si, ze jako clen sdruzeni budu mit vetsi
moznost takovy program udelat a nabidnout do distribuce.

Pak se ukazaly dalsi vyhody: moznost ziskani zahranicni literatury,
informace o zajimavych prednaskach (znovu pripominam, ze jeste nebyl web,
takze jako neclen bych o tech prdnaskach nevedel) a hlavne jsem se setkal
se spoustou zajimavych lidi, ktere bych jinak nepotkal.

Ano.

Moc ne, protoze za ta leta praxe mam jiz skoro vse potrebne ve svem
pocitaci. Navic jako redaktor Zpravodaje dostavam TUGboat a v nem je
jednou rocne CTAN na CD. Pokud tedy nepotrebuji zarucene nejnovejsi verzi,
hledam to radeji na CD, pripadne i na CD TeXLive, prestoze TL primo
nepouzivam a jen si znej beru nektere balicky.

> Propagace TeXu je přínosná k propagaci free/opensource software a také
> propagaci typografie, což znamená příspěvek ke kulturnosti národa. Obojí je
> potřeba jako sůl!!

Tezko muzeme nekomu neco nutit, muzeme jen poukazovat na typografickou
kvalitu ci nekvalitu textu a nabidnout kvalitni system zdarma vcetne
uzivatelske podpory na Internetu. Mohu pridat priklad z nedavne vlastni
praxe. Jisty nakladatel, pro nehoz delam sazbu jiz temer vyhradne, se
dohodl s jistym autorskym kolektivem, ze vyda jejich knihu. Autori si
chteli sami zajistit sazbu. Nakladatel me poveril, abych to zkontroloval a
ze zalezi na mne, jestli sazbu uznam za dostatecne kvalitni. "Sazba" byla
udelana ve Wordu a byla, nebojim se rici, hnusna. Ukazal jsem jim primo
konkretni typograficke prohresky. Napred se hajili tim, ze autori to tak
chteji, ale kdyz jsem ji rekl, ze typograficky spatna kniha neni ostudou
autoru, ale ostudou nakladatele a ze nakladatel takovou knihu nebude chtit
vydat, nezbylo jim nic jineho nez me argumenty uznat. Pokud tedy Vase
skola/fakulta/firma vydava vlastnimi prostredky nejake tistene materialy
nebo i elektronicke dokumenty, muzete poukazovat na to, ze spatna
typograficka kvalita dela ostudu cele skole/fakulte/firme. Ovsem taky to
pak muze skoncit tim, ze budete muset sazet vsechno...

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz