Propagace a sireni TeXu - delsi

Vojtech Hala egg at matfyz.cz
Thu Aug 14 19:03:20 CEST 2003

Josef Polách wrote:
> - jak jsem se k TeXu dostal?

Jsem na Matfyzu a potřebuju psát vzorce. Když mě přesal uspokojovat
Microsoft Equation ve Wordu, hledal jsem něco schopnějšího a našel TeX.
Záhy jsem si uvědomil, že i nematematické dokumenty vypadají v TeXu daleko
kultivovaněji než ve Wordu a že není zbytečné přemýšlet o typografii.

> - kdy (jak dlouho pouzivam TeX)?

2 roky (cca)

> - k cemu a kde jej pouzivam?

Doma, dost nepravidelně. Sázení dopisů, kratších textů s matematikou,
vizitky, oficiální dokumenty pro občanská sdružení, jichž jsem členem... Je
jasné, že v TeXu budu zanedlouho psát diplomku.

> - jake problemy me trapily na zacatku?

První problém byl zjistit, že stránky o TeXu v češtině jsou na cstug.cz. :)
Nešlo by s tou Bohumínskou textilní firmou dojednat doménu tex.cz, když ji
nepoužívají, a umístit tam přinejmenším odkaz na cstug? EmTeX jsem
nainstaloval docela spokojeně. Pak jsem přešel na Linux a měl jsem problém
rozchodit češtinu, protože jsem četl zastaralé CZECH-HOWTO a nemohl jsem
zavadit o triviální informaci, že český TeX v Debianu je skoro sám od sebe,
jen ho umět spusit. :-) A pak evergreen - zbavit se Type 3 fontů kvůli
čitelnosti PDF v Acrobatu. Od chvíle, kdy jste mi to tu vysvětlili, jsem to
naučil už asi 6 lidí, kteří to sami ne a ne vyřešit. Tenhle problém
rozhodně patří do FAQ.

> - podle ceho jsem se ucil TeX?

Nejdřív jsem si (hlavně podle tloušťky) koupil Typografický systém TeX. Z
něj se toho ale začátečník moc nenaučí, přestože první kapitola ten dojem
budí. Následoval Jemný úvod do TeXu, moc pěkná věc. A teď jsem si pořídil
TBN. Jsem programátor se zájmem o překladače, takže se mi to čte celkem
dobře. Ale pro jiného je to musí být moc hutné. Podrobnější user-friendly
příručka by byla moc fajn, ale pro BFU to musí být LaTeX a ne plain.
TeXbook si asi nikdy nepřečtu, protože zas tolik svého času nemůžu věnovat
jen na to, abych psal pěkně.

> - co mi chybi dnes?

Víc času na čtení TBN.

> - kolik lidi jsem privedl k TeXu?

Pracuju asi na čtyřech s dílčími úspěchy. :-) Výstupy TeXu se moc líbí a
vůle by byla, ale není čas se to všechno učit. Potřebovali by klikat.

> - mohu neco nabidnout? (treba odkaz na uzitecnosti na svych strankach)

Těžko... jsem BFU.

> - jsem clenem sdruzeni? Proc ano? Proc ne?

Nejsem. Už jsem členem příliš mnoha sdružení. ;-)

> - ctu tuto konferu?

Snažím se, ale příspevky přibývají rychleji než čtu, takže mám teď asi 200
nepřečtených.

> - vyuzivam stranky a archiv CSTUGu a CTANu? Jak casto?

Když mám problém, snažím se aspoň trochu hledat řešení tam, abych moc
neotravoval v konferenci. Ale moc se v tom neorientuju.

> ... to jen namatkou, doplnte to nekdo nebo zformulujte lepe nebo mi poslete
> navrhy dalsich otazek.

"Čtu zpravodaj?"
Ne. :-) Bohužel není čas.

> Kde je ale ta hranice, jak blizko k nosu postrcit TeX zajemcum? Co chceme?
> Staci nam, za sami to umime a pouzivame? Potrebujeme se zdrzovat s novymi
> zajemci? Udelame z CSTUGu komorni krouzek skalnich uzivatelu nebo chceme
> radeji sirsi spolecenstvi s vetsimi moznostmi?

Propagace TeXu je přínosná k propagaci free/opensource software a také
propagaci typografie, což znamená příspěvek ke kulturnosti národa. Obojí je
potřeba jako sůl!!

Hezký den všem!