Omega-TeX / Lambda-LaTeX - UNICODE

Petr Olsak petr at olsak.net
Wed Apr 30 09:22:33 CEST 2003

On Wed, 30 Apr 2003, Jirka wrote:

> Tak jsem si s tim trosku pohral a vysledek je takovy, ze cestina funguje
> az na zminovane male t s hackem.

Tak to reklamujte u tvurce balicku ucs.

> Arabske znaky funguji take. Ale kdyz
> jsme neco napsal v arabstine, tak si to ani neskrtne:

Nepise se nahodou v arabstine zprava doleva? Jak je to reseno v editoru
zdrojoveho textu? Pro reseni tohoto problemu je asi potreba pouzit eTeX,
ktery obsahuje primitivy na prepinani smeru sazby.

> [...]
> (ucs)                possibly declared in uni-6.def.
> (ucs)                Type H to see if it is available with options.
>
> See the ucs package documentation for explanation.
> Type  H <return>  for immediate help.
>
> l.5 ^^d8^^b4
>              ^^d8^^b3^^d9^^8a^^d8^^b4^^d8^^b3^^d9^^8a
> (/usr/share/texmf/tex/latex/unicode/data/uninames.dat)
>
> Nevim co delam spatne. Pouzivam jeste k tomu perlovsky script u2ps
> (http://www.unruh.de/DniQ/latex/unicode/content/unsupported/), ktery
> prevadi UTF8 na sekvence a pak to preklada pomoci LaTeXu s ucs.

Myslim, ze to je jinak: u2ps generuje z UTF8 cisteho textu jakysi LaTeXovy
zdrojak a jme se to prekladati LaTeXem a dale spousteti dvips, aby vznikl
cilovy PostScript. Nevim, jak ten LaTeXovy zdrojak (jako mezikrok tohoto
procesu) vypada. Nevidim duvod, proc by tam melo byt UTF8 kodovani
prevedeno na kontrolni sekvence.

> Je to vubec resitelne? Myslim tim pouziti vetsiny znakovych sad, jako je
> cestina, arabstina, cinstina, japonstina, atd...

Obavam se, ze ve forme "spust a pouzij" to neni pripraveno, ale v TeXu to
principialne je mozne. Ja osobne bych se nejprve poohledl po fontech,
ktere jsou k tomu potreba a vyzkousel jejich funkcionalitu. Pak bych za
pouziti encTeXu udelal makra nad temi UTF8 kody, ktera by pracovala s temi
fonty a nakonec bych to projizdel csplainem.

Delal bych to ale az tehdy, kdyz bych to k necemu potreboval. To
v nejblizsi dobe nehrozi. Pokud se rozsiri encTeX, pak bych povazoval za
idealni, kdyby makra nad encTeXem pro exoticke jazyky delali ti, kteri to
k necemu potrebuji (nejlepe rodili mluvci).

Zdravim

Petr Olsak