oprava v csplainu? (bylo: Polske prskrtnute L v times fontech)

David Ondxich dond at volny.cz
Tue Apr 8 11:08:04 CEST 2003

Dobry den,

beru to jako vyzvu, abychom my (obcasni) plainiste reagovali, tak reaguju.

> Vazeni kolegove,
>
> omlouvam se, ze se k problemu \L znovu vracim. Zacinam mit totiz
> pochybnosti, zda to nazvat chybou souboru ctimes.tex nebo ne. Drive, nez
> do csplainu zasahnu, chtel bych tedy znat Vas nazor.
>
> Uzivatel plainu, podle meho nazoru, by mel vesmes vsemu, co dela,
> rozumet. Sve porozumeni muze dat treba na jevo tim, ze za
> \input ctimes napise dvakrat \chardef. To mu ruka neubyde.

Sam za sebe priznam, ze ruka mi sice neubyde, ale za tri mesice a pozdeji
uz vubec nevzpomenu, jake ze jsou hodnoty \chardef pro ten font. Jiste,
podniknu intenzivni pruzkum mail-listu, vlastnich poznamek a internetu a v
konecnem case jiste najdu spravne hodnoty, ale precejen mi to bude chvilku
trvat - nemluve o pocitu, ktery pri tom budu mit (to uz jsem na tom tak
spatne, ze si ani _tohle_ nezapamatuju? jses, nepamatujes si ani
dulezitejsi veci! patris do stareho zeleza! blbnes!).

> Kdyby byly ty \chardef "schovany" uvnitr ctimes.tex, pak by zase jiny
> uzivatel plainu mohl napsat treba:
>
> \input ctimes
> \font\mujtt=cstt10
> {\mujtt \L}

A co napr. \message pri prekladu, ze doslo k predefinovani obou zminenych
maker?

> a strasne by se divil, ze mu to nefunguje. Plain nabizi jednoducha makra
> minimalni slozitosti, ktera se nesnazi odstinit od uzivatele urcite
> problemy, ale za to umozni uzivateli rychleji pochopit, co se vlastne
> v tom TeXu deje a nuti jej, aby na jednotlive problemy nachazel vlastni
> reseni. Tim se plain odlisuje od LaTeXu, jak vidime i na tomto liste:
>
> LaTeXovy uzivatel, dotaz: mam problem takovy a takovy, nerozumim tomu.
> Odpoved: Pouzijte \usepackage{xyz} a nadale se to nesnazte pochopit.

To je sice pravda, ale casteji nez mi milo musim delat neco ve spechu a
chvatu a nemam cas premyslet, proc neco nefunguje, jak si myslim, ale
proste to potrebuju rychle udelat. Pak je kazda rada (i ta, ktere vlastne
nerozumim) dobra.

> csplain by mel byt podle meho nazoru pravym opakem teto filosofie.

Viz vyse. Rad bych dokonale ovladal plain a takovehle veci resil levou
zadni, ale dost casto na to nemam cas a (priznavam si to stale casteji)
asi ani schopnosti. Celkova filosofie plainu se mi velmi libi, nicmene
nejsem zastancem metody ,,vzdycky vsechno napisu znova, protoze pak je to
nejcistsi``.

> Zdravim
>
> Petr Olsak

I ja preju hezky den