oprava v csplainu? (bylo: Polske prskrtnute L v times fontech)

Petr Olsak petr at olsak.net
Tue Apr 8 08:43:02 CEST 2003

On Mon, 7 Apr 2003, Petr Olsak wrote:

> Nic neskladejte, neni z ceho. Skrtatko v PSovych fontech chybi.
> Pro csplain je nutno pouzit:
>
> \input ctimes  \chardef\L=163  \chardef\l=179
>
> Pravda, muzeme to povazovat jako chybu souboru ctimes.tex, ze to neni
> definovano uvnitr tohoto souboru. Vzhledem k tomu, ze csplain ma podporu
> pouze pro ceskou a slovenskou abecedu, jaksi se na to zapomnelo.
> V budouci verzi csplainu to asi opravim.
>
> Zdravim
>
> Petr Olsak

Vazeni kolegove,

omlouvam se, ze se k problemu \L znovu vracim. Zacinam mit totiz
pochybnosti, zda to nazvat chybou souboru ctimes.tex nebo ne. Drive, nez
do csplainu zasahnu, chtel bych tedy znat Vas nazor.

Uzivatel plainu, podle meho nazoru, by mel vesmes vsemu, co dela,
rozumet. Sve porozumeni muze dat treba na jevo tim, ze za
\input ctimes napise dvakrat \chardef. To mu ruka neubyde.

Kdyby byly ty \chardef "schovany" uvnitr ctimes.tex, pak by zase jiny
uzivatel plainu mohl napsat treba:

\input ctimes
\font\mujtt=cstt10
{\mujtt \L}

a strasne by se divil, ze mu to nefunguje. Plain nabizi jednoducha makra
minimalni slozitosti, ktera se nesnazi odstinit od uzivatele urcite
problemy, ale za to umozni uzivateli rychleji pochopit, co se vlastne
v tom TeXu deje a nuti jej, aby na jednotlive problemy nachazel vlastni
reseni. Tim se plain odlisuje od LaTeXu, jak vidime i na tomto liste:

LaTeXovy uzivatel, dotaz: mam problem takovy a takovy, nerozumim tomu.
Odpoved: Pouzijte \usepackage{xyz} a nadale se to nesnazte pochopit.

csplain by mel byt podle meho nazoru pravym opakem teto filosofie.

Zdravim

Petr Olsak